zondag 31 mei 2009

46. Weer een beetje verder ... (A little more progress ...)

Natuurlijk ben ik de afgelopen maand wel bezig geweest, maar ik ga niet meer ieder detail vertalen in een blog-artikel. Zo heb ik de afgelopen weken onder meer het volgende gedaan:
  1. Niet goed gelaste uitlopen losgehaald en opnieuw vastgezet
  2. Lasnaden van de kriksteunen vertind
  3. Plaatje in chassisbalk gelast om zwak deel te vervangen
  4. Tussenbalk aan voorkant geplaatst en vastgelast
  5. Holle ruimtes behandeld

Puntje één heeft alles te maken met mijn gebrekkige laservaring. De moed is er wel, maar de uitvoering kon blijkbaar beter. Na het proplassen van de eerste balkuitloop, waarvan het resultaat er van de buitenkant overigens zeer fraai uitzag, bleek na enige tijd het werkstuk na wat heen-en-weer bewegen gewoon los te komen! De lassen waren eenvoudig niet diep genoeg in het materiaal doorgetrokken. Balen natuurlijk, want dat betekent opnieuw slijpen, ponsen, rechtkloppen en weer positioneren. Allemaal verloren tijd. Na wat geëxperimenteer met instellingen van het lasapparaat op proefstukjes had ik uiteindelijk de slag te pakken en kon dit worden vertaald in betere resultaten. De oplossing: lasapparaat van stand 1 naar stand 2 en de draadtoevoer een stuk hoger. Zo ook de uitloop met kriksteun rechtsachter vastgezet en daarna zaten er twee van die dingen mooi op hun plaats. Deze keer bovendien geen Inox gebruikt (1e keer wel), de restanten daarvan op de nieuw te lassen vlakken verwijderd en gewoon schoon metaal als ondergrond gebruikt. Ik zou de lasnaden naderhand gaan vertinnen en dan moet er ook niets op het metaal zitten.

Puntje twee, het vertinnen, is om de lassen duurzamer te maken. In plaats van carrosseriekit leek het me een stuk fraaier om de spleten tussen de gelaste onderdelen vol te vloeien met tin. Dit is een buitengewoon fraaie manier van afwerken met goede anticorrosieve eigenschappen. Het is nog leuk ook, al moet je er even wat handigheid in krijgen. Hier zie je een vertinde lasnaad:


Het plaatje in de chassisbalk vervangen (punt 3) was nodig om een stevige ondergrond te krijgen voor de later te plaatsen tussenbalk aan de voorkant. Het gaat om de binnenkant van de chassisbalk linksvoor, waar nét het gesloten deel begint. (daar waar het een koker wordt). Het metaal dat er zat was naar binnen gedrukt en bleek toch wat te zwak voor de hechting van het tussenstuk. Dit U-profiel komt er haaks op te staan en dan is een plat lasvlak toch zeer wenselijk. Ik had er al eerder een stukje van 12 x 15 cm uitgeslepen, maar had geen vervangend plaatmateriaal van 1 mm dik voorhanden. Een paar weken geleden heb ik een strook hiervan bij RustBuster in Veenendaal gekocht en daar vandaag een inzetstukje op maat uitgeknipt en geklopt. De maat nemen voor het inzetstukje ging met een stuk papier en een potlood: je legt het velletje papier strak over de uitgeslepen opening, gaat met het potlood voorzichtig over de randen van het gat heen en weer (zoals ik vroeger weleens munten in reliëf op papier liet doorschemeren) en daar verschijnen exact de contouren van het gat. (In mijn geval kon ik in plaats van een potlood gewoon mijn vieze vingers gebruiken; ging wel zo snel). Dit profiel met de kraspen overgenomen op het nieuwe strookje metaal, daarna uitknippen, beetje bijschuren zodat je rondom een spleet van 1/2 mm overhoudt, hoekje zetten, gaatjes ponsen, klemmen en vastlassen. Ik begin er al een beetje routine in te krijgen. Het resultaat mag er zijn.

Na het afslijpen van de lasnaden is het u-vormige tussenbalkje met de rubber hamer op zijn plaats geklopt; het ding paste precies (AutoCraft levert echt goed spul!!). Het positioneren van dit tussenbalkje kostte nog wel even tijd; het is echt millimeterwerk, klopje hier, klopje daar, tikje zus en tikje zo. Eenmaal op zijn plaats de lasklemmen erop en even snel vasthechten. Aan beide kanten heb ik zo twaalf hechtlasjes gemaakt en dat ga ik de volgende keer aflassen en natuurlijk vertinnen. Zie hieronder het resultaat van vandaag.




De holle ruimtes, -gesloten delen van de chasisbalken en de U-vormige opgelaste delen aan weerskanten-, heb ik voor een deel behandeld met RX5. Daar komt later, voordat de boel wordt dichtgelast nog een laagje overheen en dat moet dan nog worden afgewerkt met RX7. Zo zou het de komende decennia goed beschermd moeten zijn tegen roest.


Of course I did something the last month, although I have quit writing blog-articles after every little change I made to the bus. Last weeks I :
  1. Refitted my badly welded outriggers
  2. Tinned the welds
  3. Replaced a bad spot in the chassisbeam left-front
  4. Spot welded the front cross-section
  5. Treated the hollow parts with anti-rust
Item 1 is all about my elementary welding experience: enough courage, but lacking proficiency. The first new outrigger was spot welded, which looked great from the outside, but after some hours the part loosened by some minor back-and-forth movement. The spot-welds were simply not deep enough. Pity, because I had to redo the whole thing again: grinding, punching holes, aligning and repositioning. All lost time. After turning some dials, flipping some switches and changing other settings on the welding machine I did some practicing on waste material and produced a lot better spot-welds a little later. The power was increased to position 2 and so was the speed of the welding thread. Now it looked a lot better and I fitted three of the four outriggers so far. In addition, I didn't use any Inox on the welding surfaces this time, because I wanted to protect the welds using tinning afterwards and you cannot have anything but clean metal when doing so.

Item 2, the tinning, is a classical and solid method to protect welds. It's solid, and covers all gaps in the welds because of capillary force between the welded surfaces. It looks nice, is easily applied (after only a little practice) and is easily finished afterwards. But most important; it protects very effectively against rust. The first picture shows a tin-finished weld of the rear outrigger.

The bad spot in the left front chassis beam (item 3) had to be replaced before the front cross-section could fit in neatly. There was a dent in that part of the beam and the surface was a little too rusty. Some earlier, I cut a rectangle hole in it with the grinder, but because I lacked some 1 mm sheet metal the fix had to wait until today. The sizing of the new part was done using a familiar technique I used as a child when scratching coin faces over to paper using a pencil. I placed a sheet of paper over the square hole in the beam and followed the contours with a pencil. (My greasy fingers did the actual job; didn't need a pencil ...). Using a metal pen I copied the size of the image to a new piece of sheet metal. Then I cut, grinded and punched the new piece, shaping it so that 0,5 mm space was left around the piece in its new position, fixed it with welding pliers and stich-welded it in place.

After finishing the final welding, I grinded the surface flat and put the front cross-section in position. Now AutoCraft did it again!! Their metal parts are simply perfect, they fit remarkably well. Within a few minutes, after tapping the piece in the exact position with a plastic hammer, I stitch welded the piece in place and later finished it so far along twelve spots. The remaining welding will be finished soon, followed by the tin finish of course. The next two pictures show today's results.

Further, I protected some of the hollow spaces in the beams and outriggers with a first layer of RX5. This will be repeated with a second layer soon and then finished with a layer of RX7. This way, they promise it should be protected against rust for some decades.

zondag 19 april 2009

45. Twee van de vier gemonteerd ... (Two out of four mounted ...)

Ze zitten erin!! De voorste twee balkuitlopen zijn vervangen. Afgelopen week de gasfles opgehaald in Beekbergen en daardoor kon ik eerder deze week al de rechter uitloop op de chassisbalk lassen. Vandaag de linkerkant gedaan. De balkuitlopen bestaan uit twee delen, want de kriksteun moet er ook nog worden opgelast. Dat heb ik eerst gedaan voordat de uitlopen op hun plek aan het chassis werden vastgelast, omdat ik niet zeker was over de bereikbaarheid als ik de volgorde andersom had gedaan. De kriksteunen moeten op een paar plaatsen aan de driehoekige uitloper worden bevestigd en dat betekent dat je er vanuit een paar hoeken gewoon goed bij moet kunnen. Het beste ging dat door de twee onderdelen gewoon op de werkbank aan elkaar te lassen. Het metaal was een beetje vettig, vermoedelijk om roest tijdens transport en opslag geen kans te geven. Met de ponstang aan weerskanten twee rijtjes van vijf gaten gemaakt voor het proplassen, hartafstand 20mm. Met een zeepsopje het metaal vetvrij gemaakt, daarna goed afgedroogd, een klein beetje opgeschuurd en dan de te lassen vlakken voorbewerken met Inox; zowel op de chassisbalken als op de op te lassen delen. Twintig minuten wachten om het spul te laten drogen en dan de twee delen behoedzaam aan elkaar gelast. Het viel mee; met de nodige voorzichtigheid begonnen en steeds gekeken hoe de las eruitziet. Na afloop de staalborstel er overheen en waar nodig nog even bijpunten. De zaak even laten afkoelen en daarna met de lasklemmen op de balk geklemd; eerst nog losjes, zodat je met de plastic hamer het ding precies in de juiste positie kunt kloppen en dan de gaatjes kruislings dichtgelast. Het is even wennen, ook met de juiste instellingen op het lasapparaat natuurlijk, maar na een paar voorzichtige pogingen had ik die ook perfect afgesteld. Zie hieronder de resultaten: De eerste twee zijn van de rechtervoorkant ...



En dit is het resultaat van vandaag, aan de andere kant:



Hier zie je het verschil tussen de oude en de nieuwe uitloop (achter):




Het verschil in materiaalkwaliteit is aanzienlijk. Wat er op zat is 0,9 millimeter dik en wat ik er nu nieuw heb opgezet is deels 1,2 en deels 2,0mm dik. De maatvoering is overigens perfect!! Ik heb geen aanpassingen hoeven doen.
De twee uitlopen aan de achterkant heb ik nog niet gemonteerd; ik wilde eerst de tussensectie aan de voorkant verwijderen en daar ging nogal wat tijd in zitten. Ik kon het ding er niet in een keer uit krijgen maar moest steeds stukje-voor-stukje afslijpen en lostikken. Hij is er nu uit, maar het kostte zoveel tijd dat het er vandaag niet meer in zat om de achterste uitlopen te vervangen. Volgende week meer ...



They're in!! The two outriggers at front are replaced. I picked up the tank with welding-gas last week in Beekbergen and because of that I managed to weld the right front outrigger to the chassis beam earlier this week. Today I did the left front one. A complete outrigger consists of two parts; the triangular outrigger itself and the jack-support, that has to be welded on the first part. I welded the two parts together before mounting the whole thing to the chassis beam, because you have to weld around the parts and it seemed to me that the other way round (the triangular shape to the chassis first and then the jack support to it) was much more cumbersome.
The metal was a little greasy, probably to protect it against rust during storage and transportation. I punched two rows of holes 20mm heart-to-heart(on each side of the outrigger) for welding, cleaned the parts with water and soap, dry them and then grinded them somewhat. Finally, before welding, I sprayed some Inox on all welding surfaces and left it to dry for twenty minutes. The welding of the two parts went fine; it took some efforts to find the optimal settings on the MIG-welder, and after that I finished the parts in a couple of minutes. After cooling down I clamped the complete outrigger to the chassis beam somewhat loosely, in order to get them better in position with a plastic hammer. They fit remarkably well!! Another ten minutes and the first outrigger was welded in. Today I did the left front one with the same ease. I didn't fix the rear two ones yet, because I wanted to remove the front cross section first. That took me so much time (it couldn't be removed in one piece), that I had little time left, Next week more.

Photo one and two show the results of the welded-in right-front outrigger, photo three and four show the left-front one and the last photo shows the difference between the former and the new rear-left outrigger. The new metal is of much better quality; the old part is made of 0,9mm sheet metal, while the new one is made of 1,2 and 2,0mm parts. The fitting is excellent, as I wrote before.

zondag 5 april 2009

44. Voorbereidingen voor verder laswerk ... (Preparation for more welding ...)

Mijn gasfles is nog niet terug, dus lassen zit er vandaag niet in. Intussen kan ik wel alvast de aanhechtingsplaatsen voor het laswerk goed voorbereiden door deze vlak te schuren en te ontdoen van vet en andere troep. Vandaag dus maar vast alle vier de posities voor de nieuwe balkuitlopen voorbereid. Toch weer een paar uurtjes bij elkaar gewerkt. Nadat dat was gedaan was er even niet veel meer te doen dan de vloer maar weer eens goed te vegen. Deze keer de bus een flink eind opgetakeld en de trolley er onderuit gereden om er goed bij te kunnen. Het aambeeld voorin moest nog wat gemanouvreerd worden om het zaakje goed in balans te krijgen, omdat de bus aan de linkerkant lichter is door o.a. het ontbreken van de twee zijdeuren. Ben er ook nog even in gaan zitten om te kijken of de takel de last goed aan kan. Geen enge geluiden dus vervolgens het zaakje een meter opgetakeld (zie foto). Verder ging niet, maar de bezem kon er nu goed onderdoor.


En nog even een blik op het aambeeld ... nu bijna helemaal rechts voorin.

En natuurlijk ook nog het resultaat van de slijp- en schuurwerkzaamheden; dit is de aanhechting voor de driehoekige balkuitloop linksvoor ...

Het te lassen vlak lijkt zwart op de foto, maar het is glimmend. De flitser geeft een verkeerde indruk.
Morgen terug voor de anti-roestbehandeling met Fertan en dinsdag nog eens om met water het overtollige Fertan er weer af te wassen. (Helemaal volgens de gebruiksaanwijzing ...)


My welding-gas tank is having a refill, so there was no welding to do Today.In the meantime I can prepare the welding spots by grinding and cleaning them thoroughly. Today I did all four parts on the chassis beams where the outriggers are to be welded-in next time. It took a few hours after all and because there was little left to do afterwards, I took some time to clean the floor. I hoisted the bus about three feet up, removed the trolley underneath and repositioned the anvil up front. The bus weighs less on the left side because of the missing cargo doors. I placed myself in the bus to test the strength of the chain block and bands. No strange sounds. This was the topmost position of the chainblock, but is was enough to have the broom under the bus for sweeping the floor. On the first photo you can see the bus hanging free, about three feet high above the floor. The second photo shows the anvil in the front and the last one shows one of the four grinded attachment point for the outriggers. (This is the one on front-left: the spot looks black-ish, but is clean metal in real. I guess the flash of my camera gives a wrong impression ...)

Tomorrow I will go back to apply some Fertan to the newly cleaned surfaces and Tuesday I will remove the remains with water (as they say in the instructions ...)

dinsdag 31 maart 2009

43. De eerste reparaties ... (The first repairs ...)

Het is zover ... vanmorgen zijn de chassisdelen gerepareerd. Martin heeft in ongeveer een uur tijd de slechte stukken eruit geslepen en er mooie vervangende plaatdelen ingelast. Het is prachtig geworden!! Niks geen knoeiwerk meer, maar perfect passende delen. Nadat ik de lasnaden mooi vlak had geslepen lijkt het chassis wel weer uit één stuk te bestaan. De plaatsen waar de balkuitlopen aan de voorkant hebben vastgezeten zijn nog in prima conditie, dus daar kunnen binnenkort de nieuwe uitlopen worden opgelast. De gasfles is vandaag leeggeraakt en Martin heeft 'm meegenomen om te vullen, zodat ik die volgende week kan komen ophalen. Komend weekend ga ik me bezighouden met voorbereidingen (slijp- en schoonmaakwerk) voor de op te lassen uitlopen. Dan kunnen we daarmee verder zodra de gasfles terug is.
... En het is ook nog eens mooi weer ...
Hier een fotoverslagje van vandaag:

Martin aan het werk met de binnenkant van de rechter chassisbalk ...



... de linker chassisbalk ...


Het resultaat, direct na het lassen en voor het slijpen ...


En na het slijpen. De donkere plek links van het nieuwe deel is nog een randje tectyl ...


Nog wat "Voor" en "Na" plaatjes ... (Some more "Before" and "After" photos ...)

Voor ...


Na ...


Voor ...

Na het lassen ...


... en na het slijpen ...Ik voel een licht hoera-gevoel ... (hoera!!)




It is fixed ... this morning the chassis beams have been repaired. Martin has cut out the bad parts and welded in new, clean steel parts on each side of the rear chassis beams .. all within an hour or so. He did a great job!! No screw-up, but nice fitting and nice closed welding. After I grinded the welds the beams look like consisting of one piece again. The place where the outriggers on front are to be welded on are solid enough and didn't need repairing, so they will be fitted soon. The gasbottle ended up empty today, so I have asked Martin to take it with him for a refill. I can pick it up again next week. The upcoming weekend I will prepare the parts for welding, so that when the bottle is back again we can start right away.
.. and the sun started shining today ...

The photos show Martin at work on the right- and left inner beams. (1 and 2). The third photo shows the results after welding and before grinding, the fourth shows the same weld after grinding.

I feel like yelling ... (hurray!!)

zondag 29 maart 2009

42. Voorjaar ?... (Spring ?...)

Vandaag voor het eerst in weken weer even écht geklust: deze keer heb ik de voorste twee balk-uitlopen afgeslepen. Ondertussen heeft Henk het probleem met de achterlichten van z'n T3 ook opgelost. Er stond een laagje water in de stekkerdoos van de aanhangerverlichting en dat gaf natuurlijk een beste kortsluiting. Dat heb je met zo'n nat voorjaar ... Door aan het goede eind te beginnen was het mankement snel gevonden, want storingzoeken op electrisch gebied is niet onze grootste hobby, en bij zo'n T3 is de bedrading nog een stuk ingewikkelder dan bij de mijne. Dat begint al bij de zekeringkast ...



Gelukkig scheen vandaag de zon ook weer een keer en konden we de garagedeur lekker openzetten. Het leverde de volgende -te blauwe- plaatjes op, want ik had de camera natuurlijk nog op kunstlicht staan (ook al de schuld van dit grauwe voorjaar ...)



En bij mijn bus nadert het omkeerpunt ... hmmm ... misschien wat optimistisch, maar vanaf deze week wordt er iets aan het metaal toegevoegd in plaats van eraf geslepen. Zoals gezegd ... vandaag heb ik de laatste balkuitlopen aan de voorkant er af geslepen. Ik was benieuwd naar de toestand van het chassis ter plaatse en dat viel mee. Er zaten geen gaten onder, al is er wel wat roest aanwezig. Zie onderstaande plaatjes voor een overzicht.

Op de eerste foto zie je het restant van de balkuitloop linksvoor, na het verwijderen van de kriksteun. Hier is goed te zien dat over de onderste helft een tweede buitenlaag metaal is aangebracht ...

Hier ben ik de balkuitloop aan de linkervoorkant van het chassis aan het losmaken

... En hier hetzelfde ding, maar dan van binnenuit.

Deze foto van de rechterkant laat goed zien hoe het restant metaal er aan toe was na het verwijderen van de buitenste laag.


En op de foto hieronder is het hele ding eraf, inclusief een stuk van de U-balk die er bovenop zat. Iets verder naar achteren op de foto zie je de tunnels voor handremkabels (dun) en schakelarm (dikker). Op de plaats waar de uitloop zat vastgelast deze keer geen gaten in het chassis (pfoei..)



... het wachten is nu op Dinsdag ...


Worked in the barn for the first time in weeks today. Did some real work this time: I removed the two frontal outriggers. Meanwhile Henk solved the problem with the rear lights of his T3. There was a layer of water in the socket for the trailerlights connector wich caused a continuous shortcut. Each time a fuse was replaced it blew out when switching the lights on. So much for the grey and wet spring we have had this year. Troubleshooting electrical malfunctions isn't either of our hobbies, and Henk could have had a hard time, concerning the complexity of his T3's electrical wiring. (Top photo).

Great thing we had some sunshine today. We left the garage door open this time, which is shown in the next two photos. (They're a little too blue ... I left the camerasettings on artificial lighting conditions by accident ... I blame it on the sun's absence for too many weeks).

Work on my bus is reaching a turning point ... ehhmmm ... maybe a little too optimistic, but starting on Tuesday there will be metal added to the construction instead of being cut away. As mentioned earlier; I removed the two front outriggers today, both to inspect the metal beams under it and to make place for the welding activities on Tuesday. Conditions on front were better than on the rear; there were no holes, although there was some rust indeed.

The remaining photos are all about the outriggers and their removal. Top of the row is a cross section through the left front outrigger, after cutting away the jack support. It shows clearly how a piece of metal is welded over the lower half . On the next two, you can see me grinding away the left-front outrigger, both from outside and inside. Then there's a photo showing the remains of what's under the poorly welded-on right-front outrigger and finally, after the removal of the same thing, together with most part of the U-bar on top of it. Somewhat more in the background, you can see the three ducts for hand-brake cables and gear shift rod.
The place where the outrigger was fixed shows no holes this time ...

... now we wait for Tuesday ...

donderdag 26 maart 2009

41. Tussenstand ... (in between ...)

Nou heeft het allemaal de laatste weken een beetje stil gelegen, het werk aan de bus. Dat gebeurt wel vaker zoals je in mijn blogs kunt tegenkomen, maar als alles goed gaat staat er volgende week weer iets te gebeuren. Eerst gaan Henk en ik zondag proberen om de electrische storing aan zijn T3 te verhelpen. (Beide achterlichten doen het niet en de zekering lijkt er steeds uit te springen). Verder heb ik tussendoor nog wat klein werk gedaan, zoals het volkomen blank maken van de te lassen delen op het chassis ... want de operatie waar we al een paar weken op wachten - het herstel van de gaten in de balken -, dat gaat nu dinsdagmorgen plaatsvinden.

Door grote drukte in mijn werk lijkt de bus wat naar de achtergrond verdwenen, maar ik denk wel veel aan haar ... toch minstens dagelijks. (volgens mij is het echt een zij). Na morgen is de druk weer even weg voor een paar weekjes en dan hoop ik in die tijd weer veel te gaan doen. Ik heb er echt zin in om de handen weer uit de mouwen te steken. Intussen heb ik nog wat lopen fantaseren over wat we eventueel kunnen aanpassen of veranderen om er iets bijzonders van te maken en na wat gepuzzel kwam ik op het volgende ...

Geïnspireerd op de harmonicabussen van het openbaar vervoerbedrijf ... en dan plaatsen we achterin een biljarttafel en een jaccuzi ... Reken maar dat we daar de blits mee maken op de camping!! Als we er dezelfde veerbomen op maken kunnen we ook nog elektrisch ...


Deze week veel met de bus gereisd en dan ga je op zulke dingen letten. Wist je dat we in Arnhem ook nog een echte klassieke SPIJL-trolleybus hebben rijden? Zo af en toe mag die op zondag de deur uit en wordt ie ingezet op een oorspronkelijke route uit de jaren '60. Deze wordt met veel zorg gekoesterd in een loods van het openbaar vervoerbedrijf ...



Het museum waar deze bus in de collectie is opgenomen is opgericht door Benny Aalbers, een oud-buschauffeur die zelf op deze bussen heeft gereden. (Zo ... toch nog wat geleerd deze keer ...)


Did not do much on the bus lately ... which happens more often as you have probably noticed in previous articles, but if all comes out, next week there's something going to happen again. At first, Henk and I are going to find out what's wrong with the rear lights of Henk's T3. They won't light and the fuse blows out instantaneously each time it is replaced. I did some small jobs in between, like brush-cleaning the chassis-parts that are going to be welded soon. And yes ... that is going to take place next Tuesday.

Because of a lot of work in my professional life the bus seems to vanish in the backgound, but I do think about her a lot, at least daily. (It's definitely a she). After tomorrow, there will be a lot less stress so I hope to find some time in the next weeks to pick up work on the bus again. Can hardly wait ... In the meantime I did some thinking about the bus's finishing and a came up with this brilliant idea ... (See first picture on top)
I was inspired by our local trolley-buses, which I have used a lot during the last weeks. In the back of our bus we will fix a jaccuzi and a pooltable. (... Will surely catch eyes at the campingsites ... ) And then we make those beams on top and drive electrically ... sure thing!

Did you know that we have a working split-trolleybus in Arnhem, dating back from the fifties? It is a restored one and belongs to a local museum, founded by Benny Aalbers, who is a former bus driver on these buses, among other. Each summer it will be rolled out and take its former rides on some Sundays, along the original route, picking up people to take them to the museum.

zondag 1 maart 2009

40. Meten en slijpen ... (Measuring and grinding ...)

Soms zakt de moed me in de schoenen ... als aan weerskanten de chassisbalken ernstig beschadigd blijken door roest bijvoorbeeld. Vandaag de laatste restanten van de dwarssectie en de beide uitlopen achteraan weggeslepen zodat de schade goed in kaart kan worden gebracht. Hieronder zie je in schema hoe de zaak er aan toe is ...
Dit is een schets van het achterstuk van het chassis, vlak voordat de bocht omhoog begint bij de achteras. (Je kijkt in achterwaartse richting). De roestbruine vlekken tonen de plaatsen waar de roest de meeste schade heeft aangericht; tot in de holten van de achtersectie dus. De dunne lijntjes geven een indicatie waar de dwarssectie en de uitlopen hebben gezeten. Er zitten heuse gaten in, zie ook de onderstaande foto's ...



In onderstaande overzichtstekening de toestand van het chassis per vandaag:

De schade bevindt zich ter hoogte van de rode pijlen.(Klik voor vergroting)

We geven de moed (nog) niet op ... komende week wordt er misschien iets aan gedaan.

Vandaag ook een groot deel van de kabelboom verwijderd; het deel dat aan de binnenkant van de rechterchassisbalk van voor naar achter loopt (... of is het andersom ...). De plastic buitenmantel van deze kabelboom hoort soepel te zijn, maar die is in de loop der jaren keihard en bros geworden. Bij het lostrekken schoten de scherven er vanaf. Nu is ook duidelijk waarom bij mijn eerste pogingen om de motor te starten de zaak zo moeilijk op gang kwam en ook zo snel weer tot stilstand kwam bij het aanraken van welke electrische schakelaar dan ook. Ook de isolatie van een deel van de kabels achterin was volkomen verbrokkeld, waardoor kortsluiting moet zijn ontstaan. Dat er toen geen brand is uitgebroken is een klein wonder te noemen. Ook de veel te warme accu die bijna om de dag weer moest worden opgeladen valt hieruit te verklaren. Zie hier een uiteinde van de boom, na verwijdering. (Dit stuk is wel in orde, maar het zaakje wordt toch vervangen).




Dinsdag ga ik weer verder ... ik hoop met wat goed nieuws!!


Sometimes I feel like giving up ... when the chassis beams happen to be damaged a lot because of rust for example. Today I grinded away the last remains of the cross-sections and the outriggers on the rear of the chassis beams to have a realistic view of the actual damage. In the drawing on top you can see where the damage exists. What you see is part of the chassis beams -viewed in the rear direction-. The position of the rear cross section and outriggers are drawn dim, and right where they were welded to the beams the most damage has occured, shown in rustbrown color. There are real holes in it, as you can see on the photos. Anyhow, I am not going to give up; probably during this week we will fix this.

I also removed part of the electrical wiring from inside the right chassis beam. If I need grinding and welding there, the cabling will prevent a clear access. The plastic around the cabling is supposed to be flexible, but the years have hardened it out. A little bending and pulling was enough to have plastic pieces shattering around. By removing part of the cabling I finally found out why starting the engine -a year ago- was so difficult, and why the thing stopped running after moving any electrical switch; the inside of the electrical wiring was badly damaged and caused short-circuit somewhere in the rear. It also explains why the battery felt warm all the time and why it needed dayly recharging. Some luck that we had no fire at that time.

Be back on Tuesday ...

zondag 22 februari 2009

39. Weer een beetje verder ... (Some more progress ...)

Ja, ik weet het ... al een paar weken geen nieuws meer op het blog, met uitzondering van het filmnieuws (nr. 38). Het werk heeft inderdaad even stilgelegen, voor een deel vanwege de kou in de loods en voor het overige omdat ik in mijn werk als IT-Trainer ook steeds de nodige certificeringen moet bijhouden. Dat betekent dat ik de afgelopen weken druk aan het studeren ben geweest om drie examens met succes te kunnen afleggen ... en dat is gelukt!!
Zo, vandaag dus voor het eerst in een paar weken weer aan het klussen geslagen.

Soms lijkt het alsof het helemaal niet opschiet: zo doe je maar een klein beetje en dan gebeurt er opeens weer heel veel. Het kruimelwerk vind ik meestal het vermelden niet waard, maar als er grote strukturele veranderingen plaatsvinden dan is er ook veel te vertellen ... en te zien. Het werk concentreert zich de laatste tijd voornamelijk op de vloer en het chassis. De gegolfde laadvloer is er nu helemaal uit, op een uiterst klein randje aan de achterkant na (hierin zitten de gebogen warmelucht-kanalen verwerkt). Alle balkuitlopen met kriksteunen zijn nu ook verwijderd, al zit een deel van de balkuitlopen aan de voorkant er nog aan, omdat de vertikale plaat die de rugleuning vormt van de beide voorste zitplaatsen hieraan is bevestigd. Het is een walk-through, dus er is geen sprake van één heel tussenschot. Wat mij de meeste zorgen baart zijn de twee rotte plekken aan weerszijden in de chassisbalken ter hoogte van de twee verwijderde balkuitlopen achter. Door het knoeiwerk uit het verleden; het oplassen van nieuwe balkuitlopen over de bestaande verroeste restanten, heeft het roestproces zich gewoon onzichtbaar kunnen voortzetten tot in de chassisbalken. Het vormt ook een ideale plaats voor vochtophoping. Ik vrees met grote vrezen dat het aan de voorkant niet veel beter is. Voor het herstel van deze delen moet ik er een expert bijhalen; het zijn dragende delen die in hoge mate de sterkte van de constructie bepalen. Zie bijgevoegde foto's:




En hier volgen nog wat foto's van de afgezaagde balkuitloop (met kriksteun) aan de linkervoorzijde.


Verder heb ik vandaag hulp gehad van Janneke, de buurvrouw van een paar huizen verder. Zij en haar man Paul zijn al enige tijd op zoek naar een Volvo Amazone Estate en om kluservaring op te doen voor als het zover is wilde ze graag de handen uit de mouwen steken bij mijn project. Ze heeft zich een paar uurtjes ingezet om de chassisbalken tectyl-vrij te maken, zodat goed te zien is welke delen gaaf zijn en welke delen vervangen moeten worden. Er is oppervlakkige roest aan de binnenkant van de balken, maar niet ernstig.

En ... de stapel oud ijzer groeit gestaag ...

Zo is er toch weer veel gebeurd vandaag ...


Yes, I know ... it's been very quiet on my blog the last weeks or so, apart from the movie thing (nr. 38). The work on the bus has had some delay, partly because of the low temperatures and for another part because I had three exams to take to keep my certifications as an IT-Trainer valid ... I passed them all!!

But Today I was happy to be back in the barn again for the first time since a couple of weeks. Sometimes it seems that there's hardly any progress; the little jobs on the bus are hardly worth mentioning, but some other times things suddenly go fast. Lots to talk about and lots to see. Work mostly concentrates on the floor and chassis parts currently. The cargo floor has been removed, except for a tiny edge in the back where the warm-air ducts are welded in the floor. All outriggers at the rear are removed too and the front two have their jack-supports cut off. Part of the bulkheads behind the two front-seats are welded to the outriggers so I couldn't remove them completely yet. (It's a walk-through, so there's not a single bulkhead but it is split to make a passage). The things that worry me most are the two rotten parts in the chassis-beams where the two rear outriggers were welded onto. Because of the clumsy job that has been done some years ago, where new outriggers were simply welded over the exisiting, partly vanished ones, the rust has eaten itself a way into the chassis beams, invisible from outside. I fear that the front two outriggers will show the same amount of damage, so large chunks of the beams have to be replaced completely, which is probably something I am not going to do myself. There's simply too much at stake. (See the top six photos).

Today, Janneke assisted me on the job. She and her husband Paul, both living a block away, are looking for a Volvo Amazon Estate for some time, and to gain some experience on car maintenance on forehand, she happily offered to help me for some hours. I didn't want to put a grinder in her hands just like that, so she cleaned the centre parts of the chassis beams and removed the remaining tectyl. Now we can much better judge the condition of the beams. There's some surface-rust, but not something to worry about, apart from the sections I mentioned before.(See photo 7).

The pile of scrap-metal is growing steadily ... (photo 8).

Anyhow, there's been s lot of activity today!!

vrijdag 13 februari 2009

38. In Premiere ...


Gisteravond, 12 februari, naar de Nederlandse premiere geweest van Pink Panther 2. Het is niet mijn meest favoriete filmgenre, maar ik moest natuurlijk even mijn eigen bus zien schitteren in de film. Het plot is buitengewoon simpel en voorspelbaar en ik heb slechts een paar keer gelachen, voor de rest is het een waterig aftreksel van de klassiekers met Peter Sellers.
Maar ik zit hier niet als filmcriticus; het ging mij om m'n VW bus. Die kwam slechts twee keer kort in beeld, na de pauze. Het is niet eens een rol te noemen; het ding fungeert slechts kort als decorstuk, wanneer twee mensen bij het restaurant "La Plata de Nada" uitstappen om ter gelegenheid van de feestelijke heropening te gaan dineren. Het restaurant is eerder in de film uitgebrand door onhandigheid van Clouseau. De twee spelen slechts een figurantenrol, ze blijven in de film verder onbekend. De bus is evenwel toch zo'n twee seconden in beeld en is duidelijk herkenbaar aan het ontbrekende VW-logo op de neus en het gekunstelde dakraampje in het hefdak. Hij is niet rijdend te zien maar ziet er verder wel mooi uit; wat een verschil met nu! Hier nog wat foto's die ik in 2007 van Tom (verkoper) heb gekregen toen het ding op de set in Boston stond, kort voordat ie werd verscheept:





Yesterday evening, February 12th, I went to the Dutch premiere of Pink Panther 2. It is not my favorite moviegenre, but I just had to see my own bus in action. The plot is simple and predictable, somewhat unlogic even, but I had a few laughs. Steve Martin is funny, but to me Peter Sellers is the genuine Clouseau. Anyhow, I am not here to criticise films; I just wanted to see my bus in action. It showed up shortly in only two shots, no more than two seconds at all. It was parked near the sidewalk of the restaurant "La Plata de Nada" and two people got out to visit the restaurant for the grand reopening after an earlier fire caused by Clouseau's clumsyness. There was no driving, it was just parked there to be part of the decoration. The two that got out played no further role in the movie. And that was it. I recognized my bus immediately by the missing VW-logo at the front and the ugly plastic window on top of the poptop (which is removed now). The bus looked shiny ... what a difference compared to now!! The photos were taken by Tom at the stage in Boston, in October 2007, shortly before it was shipped to me.


maandag 19 januari 2009

37. Hijsraam en nieuwe werkbank ... (Hoistframe and new workbench ...)

Loop ik toch twee weken achter met het blog ... Tja, het was zo'n twee weken geleden toch echt te koud om iets te doen; dan maar even een pauze inlassen. Gelukkig is het nu weer werkbaar en is er ook nog wat te melden. Martin belde me anderhalve week geleden met de vraag of ik nog geïnteresseerd was in zijn stalen werkbank/lastafel. Hij had inmiddels een ander type aangeschaft en deze was overcompleet: 2,5 x 1m, met een 10mm dik stalen werkblad én ... een opgemonteerde bandslijpmachine en zware bankschroef. Drie vliegen in een klap voor een aantrekkelijke prijs. Ik hoefde er ook niet lang over na te denken. Zondag 18 Januari een aanhangwagen weten te regelen via Donny, even heen en weer naar Beekbergen en een paar uur later stonden we met het geheel voor de ingang van de loods. Nou is dat ding ruim tweehonderd kilo en in Beekbergen ging het geval zo met de heftruck op de aanhanger: terug in Arnhem beschikten we natuurlijk niet over de luxe van een heftruck. De aanhangwagen kon met een hydraulische handpomp weliswaar gekanteld worden, maar dan nog zit je met zo'n gewicht ... op een helling!! Gelukkig waren Donny en zijn medewerker ook nog in de loods aan het werk en konden we met z'n vieren met de nodige inspanning het ding uiteindelijk op zijn plaats krijgen. Hij paste precies op de plek die ik had vrijgemaakt. Ik had de ruimte natuurlijk eerder al opgemeten, maar de bandslijpmachine die aan de zijkant van de tafel is bevestigd voegt er zo'n vijftig centimeter aan toe. Het ging nét ... en het maakte de werkplaats ineens een stuk professioneler.



Vandaag, -maandag-, heb ik het houten hijsraam afgemaakt en heb ik vervolgens de bus een stuk opgetakeld om te zien hoe het zaakje zich hield. Het werkt prima, maar de bus blijkt aan de achterkant toch wat zwaarder dan verwacht. Bij het takelen kwam daarom eerst de voorkant omhoog en toen het geheel vrijkwam hing ie aardig achterover. Daarom liet ik 'm eerst maar even zakken en heb ik vervolgens een aambeeld van 50kg voorin op de cabinevloer geplaatst. Dat ging beter ... Weer opgetakeld en daarna kon ik de trolley een klein beetje achterwaarts verplaatsen. Zo kan ik tenminste goed bij de dwarssectie aan de voorkant (tussen de chassisbalken) om deze te verwijderen. Vervolgens nog wat vloerdelen weggeslepen en toen kwam het einde van de schakeltunnel in zicht ... Dat maakt het vervangen van de vloerdelen een stuk overzichtelijker. Nu alleen nog het U-profiel aan de voorkant vrijmaken en dan zou het vervangen kunnen beginnen. Het wordt spannend!!



Here I am ... done nothing with the blog for two weeks ... well, it's been pretty cold here about two weeks ago. Too cold to do useful things, so a break was necessary. Fortunately, since a few days temperatures are bearable again so there's lots to talk about. Martin called me some days ago to ask me if I was interested in his leftover steel workbench. He had bought a new one so this one came available for whoever wanted it. It measures 2,5 x 1m and has a 1cm thick steel surface ... ideal for welding purposes, and ... it has a band-grinder and heavy vice attached to it. All for a reasonable price, so it didn't take me that long to decide. Sunday, January 18th we could borrow Donny's trailer and made the trip to Beekbergen. Two hours later we were back at the barn with the workbench. The thing happens to weigh over 200 kilos and this time we had no fork-lift truck like Martin has in Beekbergen.
Fortunately, Donny and his co-worker were still in the barn, so with all four of us we managed to get the thing in its place. It only just fitted!! Of course I had measured the space earlier, but that was without the band-grinder, which adds another 50cm to the width. Luckily all fitted perfectly. The workshop looks a lot more professional right now.




Today, Monday, I finished the wooden frame which will be used for lifting the bus-body. After attaching the hoist-bands I tried to lift the thing a little to see if all is working as expected. The bus appeared to be somewhat heavier in the tail, because the nose came up first. Only after lifting about 30 cm, the rear came up too. This was not good. I lowered the bus and placed a 50kg anvil on the floor in front and this time things went better. I lifted the bus again and manouvered the trolly somewhat backwards, so that I can better reach the front cross-section between the chassis beams to have it cut out and replaced. Removed some additional cargo-floor parts and then I had a clear view on the end of the shift-rod tunnel. Removing the floor beams, and replacing the shift-rod tunnel with it, all seemed to become a bit more manageable. Next there's the front U-bar to remove and then floor replacement can start ... its exciting!!

donderdag 8 januari 2009

36. In de takels ... (Dangling on a chainblock ...)

Het is bar koud. Buiten vroor het deze week meer dan 10 graden en in de werkplaats is het te koud om langer dan een uurtje bezig te zijn. Je tenen vriezen eraf ... Toch heb ik nog wel wat gedaan, al is het niet veel. Zaterdag 3 januari een takel met drie hijsbanden aangeschaft om de bus een stukje te kunnen liften van de trolley. Dit om vervorming te voorkomen bij het loshalen van de transportvloer (er zat immers al een beetje beweging in en dat moet niet erger worden). Helaas waren twee van de hijsbanden te lang (4m is toch iets te veel) en was de derde te kort om de takel om de plafondbalk vast te maken (1,5m was daarvoor nét iets te weinig ...). Het ding hangt nu aan zo'n 4m lange hijsband die twee keer om de balk is geslagen. Maandag 5 jan. telefonisch twee banden van 3m bijbesteld en dinsdag waren ze er al. Vandaag heb ik het zaakje kunnen ophangen. Het ziet er zeer fraai uit: een oranje-roze takel met paarse hijsbanden!!! Bij het hijsen heb ik de bus heel losjes op de trolley laten liggen.

Vier balken van 2.20m moeten straks een hijsraam gaan vormen, waarvan twee balken door de raam- en deuropeningen worden gestoken. Door het hijsen worden deze balken naar elkaar toe getrokken en twee langsbalken moeten ze dan op afstand van elkaar gaan houden. Zoals het er op de foto onder uitziet is alleen maar even om de maten op te nemen. De langsbalken zijn hier nog niet aangebracht en de trekkracht op het geheel is minimaal...



It is freezing. This week we had temperatures below -10 degrees C. Too cold in the barn to do any useful work for longer than an hour. Did something though; bought a chain block last Saturday, together with three hoist-bands. Unfortunately two of them were too long and one was too short for the purpose I had in mind. Ordered two new ones on Monday and received them on Tuesday. I need to hoist the bus a little in order to relieve some of the weight from the chassis beams. Now that the cargofloor is almost removed, the body tends to twist a little which is -of course- not acceptable. Today I stuck two poles through the window and door openings and attached the hoist-bands two by two on each end.


Then I lifted the whole thing a little, just enough to pull the bands tight. Two other poles will be attached later to form a square frame. They will prevent the two lifting poles from moving towards each other and put lateral pressure on the body.