vrijdag 16 april 2010

55. Het nieuwe seizoen ... (A New Season ...)

We zijn weer begonnen ... Na een uiterst lange onderbreking van bijna vijf maanden hebben we afgelopen zondag de moed weer bij elkaar geraapt en zijn weer aan de slag gegaan. We moesten nog even op een rijtje krijgen waar we waren gebleven en wat we nu zouden oppakken, maar vrij snel waren de taken al verdeeld. Henk ging aan de slag met de ruimte onder het rechter voorportier, de dog-leg en ik maakte ruimte vrij voor de voorste dwarsbalk, direct achter de twee voorstoelen.

We gaan niet de hele dog-leg vervangen. Het deel zit verder mooi vast en goed op zijn plaats, het is alleen wat vlak plaatwerk en klein hoekwerk dat aangepakt (gerepareerd) moet worden. Henk heeft met de slijptol mooie stukjes uit de plaat geslepen, zodat daar straks nieuw materiaal ingelast kan worden. (Zie onderstaande foto ...

Zelf heb ik de onderste stukken uit de bevestiging van de voorstoelen aan de U balk in rechte secties weggeslepen, zodat ook daar nieuw plaatwerk kan worden ingelast. De volgorde is nog een beetje problematisch: eerst de nieuwe top op de U-balk en dan het vlakke plaatwerk er tegenaan lassen of omgekeerd. In het laatste geval kom ik vermoedelijk erg moeilijk met de lastoorts bij bepaalde plaatsen. Nog een heel gepuzzel ... Op onderstaande foto zijn de weggeslepen rechthoekige secties goed te zien. Het was een rommeltje wat er zat.


We have started work on the bus again .. after a long break of nearly five months we continued where we stopped last october, although we weren't quite sure about where to start from here. After a few minutes we both took a mini grinder; Henk started working on the right-front dog-leg and I cleared some rusty sheet-metal from the bottom rear of the two front seats, where the connection with the front U-beam (on top of the fron cross-section) is made.

We're not going to replace the whole dog-leg. The egdes are OK, so is a great deal of the sheet metal. Henk cut out some triangular sections on the side and some material from the inward folding edges near the bottom of the front door. Soon we will weld new sheet metal in the holes. (Top photo).

The U-beam space where I have worked on makes me doubt about the order in which parts are to be welded in: First the top half of the front cross-section (the U-beam) and then the sheet metal that runs down from the rear of the front seats, or the other way round. I'm not sure if I will have enough room to hold the welding torch in the right position. Quite disturbing ... Bottom photo shows the rectangular sections I have cut away on both sides just above the cross-section on the rear of the seats.


Geen opmerkingen: