donderdag 28 april 2011

72. Werken aan een nieuw gezicht ... (Starting Facial Reconstruction ...)

Vanwege de Paasdagen, het mooie weer en een paar uurtjes rondkijken op de Arnhemse kadedagen deze zondag niet aan de bus gewerkt. Dat hebben we verplaatst naar dinsdag 26 april en die dag hebben we lang gewerkt; van 10:45 tot ongeveer 16:30u. De vorige week was ik al begonnen met het verwijderen van de restanten van de "binnenbumper" aan de voorkant; de enigszins versterkte, gebogen metalen constructie die aan de vooreinden van de chassisbalken zit vastgelast.

Binnenbumper (Foto: Autocraft Engineering)

Dit onderdeel is normaal niet zichtbaar omdat de druppelneus en ook de voorbumper hier nog overheen vallen. Een groot deel van deze binnenbumper had ik al veel eerder verwijderd, maar de bovenrand en de delen waar het ding vastgehecht zit aan de chassisbalken zaten nog stevig op hun plek. Het kostte veel werk om de resten te verwijderen, vooral op de lastig te bereiken plaatsen rondom de balken. Nadat Henk met verdere afwerking van de bestuurderszitplaats bezig is geweest hebben we de vervanging van de binnenbumper met vereende krachten aangepakt. Het is een stevig stuk metaal, met soms wel drie lagen plaatstaal over elkaar heen gelast. Er moest een tiental gaten in worden geboord zodat we met het lassen diep genoeg in het materiaal konden doordringen. Daarna met InOx spray voorbehandelen en even later met het lasapparaat op standje 3 de aanhechtingen met de chassisbalken prepareren. Wat een heerlijk gespetter!! Het werk eraan is nog niet klaar, maar hij zit in ieder geval op zijn plaats ...

Voor plaatsing ...

... en na het vasthechten ...



Because of the Easter holidays we did not work on the bus last Sunday. Instead we spent time in the city, where an exposition called the "Arnhemse Kadedagen" (sort of Arnhem Harbour days) was held in beautiful weather. No sooner than Tuesday 26th we commenced work on the bus again. We made a long working day of it; 10:45 until about 16:30. Most of the work on this day was aimed at the front inner valance, the strong piece of bent metal, that sits behind the front bumper and the nose, and is welded on the front end of both chassis beams, right between the two lower A-posts. I had removed most of the old part some while ago, but the rim on top of it and the connections with the chassis beams were still in place. It was quite a job to remove the remains because of the hard-to-reach areas around the two beams. After Henk finished some work on the drivers' seat, we both focused on this front valance replacement job. It's a rigid piece of metal, that consists of three layers of sheet metal on some places and we had to drill about ten holes in it to ensure a strong welding connection to the beam ends. After spraying parts of it with InOx and waiting for it to dry we fixed the valance to the beam ends with the welder on position three. Surely, that's a lot more power than we usually apply when welding thin sheet metal. It is fixed for now, but next time we need to finish welding on it ...

Geen opmerkingen: