maandag 17 maart 2008

9. Strippen ...

Zondag 9 maart.

De bus staat nu een week in de loods ... droog. Vandaag om 11:00 met Henk naar de loods gereden om de ruimte te laten zien (hij zou er misschien ook gebruik van gaan maken voor klussen aan zijn bus...). Henk heeft meteen een plaats geregeld, het is immers een prima plek, volop ruimte en er is electriciteit en een brug.

Gisteren al begonnen met het verwijderen van de ruiten en kwam ook de andere plaatshouder met zijn Datsun 260Z op de oplegger aangereden. Eerst de voorruiten eruit, daar komen toch safari's voor in de plaats en er was van het raamrubber toch al bijna niets meer over. De roest die ik onder de voorruiten vermoedde was er inderdaad. Hier moeten nieuwe plaatjes worden ingelast ...Daarna de zijruiten eruit, eerst het ruitje achter de transportdeuren, gewoon het mes in het rubber en dan voorzichtig eruit tillen. Met een watervaste stift op het glas aangegeven waar de ruiten vandaan kwamen en daarna de louvre raampjes eruit geschroefd. Opmerkelijk genoeg was het staal onder de louvres nog helemaal intact!! Nu kon het hele interieur eruit, eerst de vloer, omdat ik erg benieuwd was naar de conditie van de ondervloer. Afgezien van een paar gaten was ook de golfplaten bodem redelijk intact. De grootste ellende bevond zich klaarblijkelijk slechts tot ongeveer kniehoogte aan het koetswerk. De hoofdliggers waren nog in orde, maar hier en daar waren er wat rotte plekken aan de dorpels. Er begon zich al een lijstje met te bestellen onderdelen in mijn hoofd te vormen.


Even later de houten paneeltjes langs de wanden verwijderd en ook hier was het plaatstaal nog zo goed als nieuw, werkelijk helemaal vlak en nog in de originele fabriekskleur. Veel beter dan de vochtige triplex paneeltjes deden vermoeden. Achter het hout zaten overal rechthoekige stukken glaswol; geluiddempend en isolerend, maar waar je hopeloos gekriebel in je handen aan overhoudt na het verwijderen. Hier een stuk vloer en wat er onder de paneeltjes vandaan kwam (een paneeltje zit nog op z'n plek) ...Nu was het uitklapdakje aan de beurt, de poptop. Na verwijdering van de plafondplaten kwam een beukenhouten frame tevoorschijn, waarin ook het canvas van het dakje was vastgemaakt. Het doek was zo gaar dat het al uit elkaar viel als je er naar wees. (Wofsburg West maakt ze toch nieuw, dus deze heb ik maar gewoon in flarden eruit gescheurd, was toch geen eer meer aan te behalen). Wel eerst overal foto's van maken om vast te leggen hoe het een en ander in elkaar zat. Onder een kunststof plint was een tweede -dunnere- plint zichtbaar en die was met honderden nietjes in het beukenhouten frame vastgeschoten.

Er kwam steeds meer metaal zichtbaar en dat was allemaal in prima conditie. Uiteindelijk ook het frame van het dakje eraf gehaald en met de andere camper mee naar huis genomen; kon ik daar in alle rust het glasvezel van het dakje herstellen. Het lelijke plastic raampje gaat er gewoon uit, hoort er niet in en ventilatie hebben we toch genoeg.
Die zondag afgesloten met nog een poging om de voordeuren eruit te krijgen. Niet gelukt, boel zat te vast en dat moet toch wat voorzichtiger worden aangepakt. Zo ver zijn we die dag gekomen (zie onderste foto).



Nog even een plaatje met T1 en T3 bij elkaar.

Geen opmerkingen: