dinsdag 31 maart 2009

43. De eerste reparaties ... (The first repairs ...)

Het is zover ... vanmorgen zijn de chassisdelen gerepareerd. Martin heeft in ongeveer een uur tijd de slechte stukken eruit geslepen en er mooie vervangende plaatdelen ingelast. Het is prachtig geworden!! Niks geen knoeiwerk meer, maar perfect passende delen. Nadat ik de lasnaden mooi vlak had geslepen lijkt het chassis wel weer uit één stuk te bestaan. De plaatsen waar de balkuitlopen aan de voorkant hebben vastgezeten zijn nog in prima conditie, dus daar kunnen binnenkort de nieuwe uitlopen worden opgelast. De gasfles is vandaag leeggeraakt en Martin heeft 'm meegenomen om te vullen, zodat ik die volgende week kan komen ophalen. Komend weekend ga ik me bezighouden met voorbereidingen (slijp- en schoonmaakwerk) voor de op te lassen uitlopen. Dan kunnen we daarmee verder zodra de gasfles terug is.
... En het is ook nog eens mooi weer ...
Hier een fotoverslagje van vandaag:

Martin aan het werk met de binnenkant van de rechter chassisbalk ...



... de linker chassisbalk ...


Het resultaat, direct na het lassen en voor het slijpen ...


En na het slijpen. De donkere plek links van het nieuwe deel is nog een randje tectyl ...


Nog wat "Voor" en "Na" plaatjes ... (Some more "Before" and "After" photos ...)

Voor ...


Na ...


Voor ...

Na het lassen ...


... en na het slijpen ...Ik voel een licht hoera-gevoel ... (hoera!!)




It is fixed ... this morning the chassis beams have been repaired. Martin has cut out the bad parts and welded in new, clean steel parts on each side of the rear chassis beams .. all within an hour or so. He did a great job!! No screw-up, but nice fitting and nice closed welding. After I grinded the welds the beams look like consisting of one piece again. The place where the outriggers on front are to be welded on are solid enough and didn't need repairing, so they will be fitted soon. The gasbottle ended up empty today, so I have asked Martin to take it with him for a refill. I can pick it up again next week. The upcoming weekend I will prepare the parts for welding, so that when the bottle is back again we can start right away.
.. and the sun started shining today ...

The photos show Martin at work on the right- and left inner beams. (1 and 2). The third photo shows the results after welding and before grinding, the fourth shows the same weld after grinding.

I feel like yelling ... (hurray!!)

6 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Lex,

Ik ben zeer onder de indruk van het werk dat je aan die mooie bus doet. Toen ik al bladerend door je blog de 'harmonika' spijlbus zag, dacht ik ineens dat je misschien wel in Arnhem zou wonen (alsof harmonika stadsbussen nergens anders rijden).
Toen ik de foto van de harmonika trolley bus zag, wist ik het zeker. Ik ben al een tijdje op zoek naar een T3 en morgen ga ik voor de tweede keer naar eentje kijken. Ik ben een newbie in de wereld van VW bussen en auto klussen en heb daarom veel bewondering voor je werk. Een zoektochtje op internet leerde dat jij ook 'in de automatisering zit'. Misschien is het een leuk idee om elkaar eens een keer op te zoeken. Met bussies uiteraard (als de koop morgen doorgaat). O ja als je er meteen een T1 spijlbus harmonika trolley van maakt, kun je in Arnhem voordelig rijden ;-). Succes in ieder geval met de restauratie.

Groetjes Lorenz

Lex zei

Hi Lorenz,
Bedankt voor je reactie. Je conclusie klopt; ik woon in Arnhem. Dat electrisch rijden ga ik bij nader inzien toch maar niet doen; dan moet ik namelijk ook bij iedere bushalte stoppen en ik heb geen stempel voor de strippenkaarten ... Ben benieuwd of je T3 doorgaat. Ik ben zelf ook af en toe op zoek geweest naar zo'n T3 camper om er zolang mee op vakantie te gaan en 'm dan weer te verkopen als de T1 af is. Helaas is men hiermee al weer veel te prijsbewust geworden. Er zijn af en toe leuke T3's te koop: de prijzen varieren enorm en met de kwaliteit is het precies zo. Het zijn erg leuke auto's. Laat me even weten wat het is geworden ...

Groet,

Lex

Unknown zei

Hoi Lex,

Morgen (2009-04-18) ga ik richting Műnchen om waarschijnlijk een T3 Syncro 14" Westfalia met hefdak te kopen. Maandag wordt'ie gekeurd door de RDW. Waarschijnlijk wordt'ie afgekeurd, omdat de Tűv bij de vorige keuring al enkele opmerkingen had over één doorgeroeste plek en remleidingen met wat roest. Ik wil hem door de RDW laten keuren zodat ik zeker weet, wat ik moet (laten) repareren om hem door de keuring heen te krijgen. Moet ik nog leren lassen ook. Lijkt me wel leuk om te doen. Als ie wordt afgekeurd denk ik niet dat'ie op tijd klaar is om in de mei vakantie (dat is al na de volgende week) met mijn dochter er effe tussenuit te gaan. Zij verheugt zich er ook al zo op het oude ('87) bakkie. Als ik met het bussie op de weg mag, kom ik graag een keer bij je langs om naar je T1 te kijken.

Groet,

Lorenz

Lex zei

He Lorenz,

Hoe is het afgelopen met je T3 Synchro? Was het wat en zoja, heb je al foto's? Gr. Lex

Unknown zei

Hoi Lex,

Ik heb de T3 Syncro Westfalia gekocht !!! En de RDW keuring heeft maar drie kleine puntjes gevonden om hem op af te keuren :-) Knipperlicht linksvoor werkt niet, dat repareer ik zelf. Er moet een fuseekogel hoes vervangen worden, deze kun je voor 2 euro krijgen. En het stukje remleiding dat op de draagarm rechtsachter ligt moet vervangen worden. Voor de laatste twee zaken ben ik op zoek naar een garage die dat voor mij kan repareren. Die zijn er wel, maar die hebben het allemaal heel erg druk. Ik heb nog geen foto's, maar die komen nog wel.

Hoe gaat het met jouw bus?

Groet Lorenz

Lex zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.