maandag 14 maart 2011

67. Gaatjes vullen ... (Filling holes)

Door een aan mijn aandacht ontsnapt e-mailbericht van Autocraft is de zending metaalwaren nog niet aangekomen. Wat was het geval? Vol enthousiasme was ik allerlei uiteinden van B-, C- en D-Stijlen aan het bestellen terwijl de D-stijlen er niet voor mijn bus waren. Niet dat ze op waren, ze hadden ze gewoon niet in het assortiment. Toen ik afgelopen donderdag belde om navraag te doen over de bestelling, -normaal duurt het hooguit een dag of vier-, bleek hij me dus al een week geleden gemaild te hebben over de verkeerde onderdelen. (Ik kijk bijna nooit in mijn junk e-mail folder omdat ik denk dat mijn spamfilter erg goed werkt). Hij zou nu de overige onderdelen uit de lijst alsnog gaan toezenden en verder zou hij proberen of hij de correcte D-stijlen voor mijn type uit '65 alsnog kon maken. Gelukkig is er nog genoeg te doen in de loods. Allerlei aflas-projectjes. Deze zondag heb ik de "dog-leg" (instaphoek) linksvoor losgezaagd zodat ik het onderste stuk van de linker A-stijl kon gaan vervangen.


Zodra de instaphoek wordt losgezaagd komt het aan een kant los te staan en kan het heen en weer worden bewogen. Hierdoor wordt het lastig om de oorspronkelijke positie te herleiden wanneer straks het nieuwe deel er tussen wordt geplaatst (en dat zie je natuurlijk meteen als straks de portieren weer worden geplaatst).

Daarom voor het loszagen eerst een soort "spalk" tussen de instaphoek en de rest van de cabineruimte gelast om de zaak in positie te houden. Het verwijderen van de resten van de oude A-stijl was overigens niet echt simpel: met haakse slijper en carosseriezaag heel wat ongebruikelijke posities ingenomen om er overal goed bij te kunnen. Na een half uurtje ploeteren had ik het oude deel eruit. Daarna het nieuwe deel in positie brengen en vastlassen.




Inmiddels heeft Henk de opening in de rechter dog-leg dichtgelast met een plaatje dat hij al eerder had voorbereid.
Zo'n dagje lassen ... soms gaat het voorbeeldig en soms bak je weer overal gaten in; we hebben er allebei mee te maken. Vandaag veel lasjes moeten opvullen met "stapelen" ...

Because of an e-mail from Autocraft that slipped past my attention the shipment of metalware still hadn't arrived yet. What happened was this: In my enthousiasm I was ordering all kinds of lower ends for B-, C- and D-posts while the D-posts were for bus types other than mine and therefore wouldn't fit. Karl (Autocraft) mailed me for this, waiting for my reaction before shipping anything. Unfortunately for some reason this message ended up in my junk e-mail folder. (I hardly ever check my junk e-mail folder because I trust my spamfilter). So, only on Thursday I phoned them to find out what had happened. He told me about the wrong parts I had chosen to order and that he waited for my response. I suggested to ship the parts that were right anyhow and he suggested to make the correct lower D-posts and send them afterwards. Even without the new parts there was still enough to do in the garage. There were lots of welds to finish and I started working on the lower A-post left-front. We had those replacement parts in store for over a year, so why not start there. Removing the remains of the rusty post-end was anything but easy. Before removing the part I had to fix the position of the remaining part of the dog-leg. Cutting through the connection between this part and the A-post corner leaves this part connected on only one side, which could be difficult to position when later on the front door needs to fit. I fixed this with a temporarily welded metal strip. Both grinder and saw were needed to cut the lower part of the A-post away. Took half an hour. Fixing the replacement part was not easy either, rust had eaten its way higher up the post than the length of the new part, so we had to make additional fitting pieces of metal.

1 opmerking:

Anoniem zei

I think that is right bout that. Nice info and thanks. Need to get in google feed.

aroma essential oils