dinsdag 9 december 2008

32. Chassis ...

Op zondag 7 december nog wat tectyl uit de rechterwielkast verwijderd en daarna verder gegaan met het wegslijpen van onderdelen van het chassis. Het lijkt heel wat gepuzzel; niet alleen zitten er onder de later opgelaste dwarssecties nog restanten van de oorspromkelijke dwarssecties, (de U-vormige onderbalken, voor en achter, tussen de chassisbalken), maar ook loopt er een aantal tunnels van voor naar achter. Op het onderste niveau, tegen de haaks boven op de chassisbalken gelaste zes vloerbalken en liggend in uitsparingen van de twee dwarssecties lopen daar de doorvoeren van de handremkabels (2x), gas- en koppeling en van de bediening van de kachelkleppen. In totaal een zestal schijnbaar kriskras lopende buisjes van de cockpit naar de machinekamer.

De Schakeltunnel
Op het niveau daarboven, centraal van voor naar achter door de vloerbalkjes loopt het meest kritische onderdeel; de schakeltunnel ... Dit is een 3 cm dikke buis die van voor naar achter loopt en is aangehecht aan de uiteinden. Door deze buis loopt de schakelarm, die de bewegingen van de versnellingspook doorgeeft aan de versnellingsbak. Wil je soepel kunnen schakelen, dan is het van het grootste belang dat deze tunnel exact uitgelijnd ligt, mede omdat de schakelarm zich tegen de binnenkant van deze buis afzet bij het kiezen van een andere versnelling. Het probleem is dat erg lastig is uit te vinden hoe deze buis op een nette manier kan worden verwijderd en ... niet minder belangrijk; hoe deze weer in de oorspronkelijke positie kan worden teruggemonteerd in de nieuwe vloerbalkjes. Als iemand het weet mag ie het zeggen ... Ik wil graag de vloerbalkjes, de dwarssecties en de balkuitlopen (waar de kriksteunen op worden gelast) vervangen. Om het chassis niet als een kaartenhuis in elkaar te laten vallen werk ik onderdeel-voor-onderdeel af zodat de constructie in vorm blijft. Daarom begin ik met de onderste dwarsstukken; eerst achter, waar de kachelpijp doorheen loopt. De chassisbalken worden dan tenminste nog bij elkaar gehouden door de opgelaste vloerbalkjes. Hieronder een ruwe schets van de wirwar aan tunnels en buizen. (Wordt later nog uitgewerkt).


On Sunday December 7th I scratched some more Tectyl from the right-front wheelwell. After that I continued grinding away useless parts of the chassis. It's like a big puzzle; not only did I discover rusty remains of the original cross-sections under the "newly" weld-in parts, (the U-shaped bars, mounted front and rear between the main chassis beams), but there's also a lot of ducts running from front to rear. The lower ones, mounted from below against the six floorbeams, seated in cutaway sections in the cross-members, consist of the hand-brake-cable ducts (2x), the clutch- and throttle-cable ducts and two ducts that control the heater valves in the rear. In total six apparently randomly drawn tubes, running from the cockpit to the engine room.

The Shift rod tunnel
On the level above that, you will find the probably most critical tube; the shift rod tunnel. It is a 3 cm thick tube, running from front to rear through all six floor supporting beams, positioned centrally above the heater duct. Within this tube there's the shift rod, that directs movements of the gear shift lever to the front of the gearbox so that you can change gear. If you want a smooth shifting experience, it's of utmost importance to have this tube aligned correctly, mainly because the shiftrod uses the tube as a pivot lever when changing gear. Trouble is that there's no documentation as far as I found out, that describes how to remove this tube in a proper manner so that you can reinstall it later in exactly the same position. If you have a clue; please be so kind and tell me how to do this job ... I would like to replace both the two cross sections and the six floor beams (3 x I-profiles and 3 x U-profiles), as well as the four outriggers on which the jackpoints are welded. To maintain stability of the chassis I plan to remove only single parts at a time, starting with the rear cross section (that holds the rear part of the heater-duct). In the meantime, the chassis beams are held together with the remaining floorbeams and the rest of the body. (The illustration shows a rough scetch of the tubes and ducts under the cargo floor. The drawing will be refined later ...).

Geen opmerkingen: