maandag 7 april 2008

12. Voorportieren ...

Afgelopen zondag, 6 april 2008, met Henk naar de loods geweest om de motor op te halen. Deze zou thuis in het tuinhuisje worden ondergebracht, zodat ik de avonden doordeweeks ook wat kon doen zonder steeds naar de loods heen en weer te hoeven. Bovendien gingen we een nieuwe poging wagen om de voorportieren te verwijderen. De WD-40 zou zijn werk moeten hebben gedaan en na een week zouden de schroeven wel in beweging moeten komen. De voorportieren zitten op drie plaatsen vast;
-het bovenscharnier, met vier schroeven aan de A-stijl,
-de tegenhouder, met een busje aan een scharnierhelft,
-het onderscharnier, eveneens met vier schroeven aan de A-stijl.

Met weinig moeite lieten de schroeven van het bovenscharnier (rechts)zich losmaken en hetzelfde kon worden gezegd van het linkerportier. Van de vier schroeven gingen er twee vrij makkelijk, maar voor de laatste twee moest wat meer geweld worden toegepast. Een forse Philips bit (no.5) in een dopsleutel die aan een hefboom was bevestigd klaarde de klus. Henk zette zijn voet tegen de dop-met-bit en ik gaf wat rukjes aan de hefboom. Eindelijk begon er beweging in te komen. Nadat alle schroeven losjes waren aangezet, eerst het busje uit de tegenhouder verwijderd. Het loont niet de moeite om de hele tegenhouder te verwijderen, veel simpeler is het om het busje (of pennetje) uit het scharnier te halen, nadat je het minuscule C-ringetje (NIET KWIJTRAKEN) aan de onderkant van het pennetje hebt verwijderd en de zaak zo los te maken. (Zie afbeelding). Daarna het onderste scharnier helemaal losgemaakt, terwijl de deur door Henk in positie werd gehouden. Even later het bovenscharnier losgemaakt en de deur was los!!

De kabel van de snelheidsmeter was nog steeds een probleem. Er bleek met geen tangetje tussen te komen om het C-ringetje dat de kabelhuls in het linkervoorwiel vasthoudt te verwijderen. Omdat we toch verder moesten besloten om de kabel maar in z'n geheel door te knippen. (Kun je toch weer nieuw aanschaffen...heb ze al gezien voor $10,-) Even later ook de snelheidsmeter eruit gehaald, wel goed noteren welke kleuren kabeltjes er allemaal aangesloten zaten! Daarna was ook het contactslot goed te bereiken.

Toen alle deuren eruit waren hebben we ook nog maar even de achterklep van de scharnier gehaald, dat ging in een handomdraai. Motor, beide voorportieren en achterklep mee naar huis genomen voor de nodige uurtjes thuisvlijt.
Het begint allemaal steeds kaler te worden ...
Volgende keer ... stuur en stuurhuis verwijderen.

Geen opmerkingen: