zondag 20 april 2008

14. Nog wat kruimelwerk ...

Vandaag de bus van de voorste assteunen afgehaald (Donny had de truck naar voren gezet zodat ik er met de krik goed bij kon) en daarna het plaatwerk linksonder, tussen voor- en achterwiel plamuurvrij gemaakt. De vorige eigenaar heeft hier weinig aandacht aan besteed; er was wel een plaat vastgemaakt over de ronding aan de onderkant, maar die was met weinig lassen bevestigd op een niet al te goed voorbereide ondergrond. De roest heeft zich daardoor vanonder het plaatwerk kunnen voortzetten, wat hier en daar te zien was aan de opbollende verfblaasjes. Als je op het plaatwerk klopte kon je goed horen waar het metaal ophield en het plamuur begon. Om een langwerpige deuk te verbergen -vermoedelijk opgelopen door langs een paaltje te schuren- was de oneffenheid over een afstand van een halve meter met kilo's plamuur dichtgesmeerd. Van buiten moet het er ooit erg mooi uitgezien hebben, want het was erg glad uitgesmeerd en geschuurd vordat het is gespoten, maar met de jaren heeft er zich toch rotzooi onder gevormd. Met de Scotch schuurschijf toch goed voor een paar uur werk.
In de overgebleven tijd ook nog wat geschuurd aan het front, onderaan waar de druppelvormige neus eindigt, aan het plaatwerk achter de bumper, de dog-legs (de dorpels onder de voorportieren) en aan de raamlijsten. De dog-legs, zo genoemd omdat ze iets weg hebben van de achterpoot van een hond, waren aan de bovenkant bij de bevestiging aan de vloer behoorlijk doorgerot; daar moeten dus nieuwe voor besteld worden. Dat geldt ook voor het gebogen plaatwerk achter de voorbumper; een verzameling van zo'n vijf stukken plaatwerk.Tenslotte nog even nauwkeurig de maten opgenomen van de bevestiging van het stuur aan de stuurkolom zodat daarvoor een pully-trekker op maat kan worden gemaakt.Ook even de tijd genomen om de vloer van de werkplaats eens goed aan te vegen want daar was al het afgeschuurde plamuur in stofdeeltjes op terecht gekomen. Voor vertrek met Fertan de blootliggende metalen delen behandeld zodat vliegroest geen kans krijgt.
Toch al om vier uur gestopt vandaag ...

Geen opmerkingen: