zondag 16 november 2008

28. Vooras en stuurhuis er af ... (Front axle and steering house removed)

Om de vooras te verwijderen moeten de remleidingen worden losgemaakt, moet de fuseekogel die de stuurlink met de hefboom verbindt worden losgemaakt en moeten de acht bouten die de vooras aan de chassisbalken monteren worden verwijderd. De remleidingen had ik vorige week al losgemaakt, Henk had vier van de acht bouten van de vooras al wat losser gedraaid en omdat we toen niet over een trekker voor de fuseekogel beschikten moesten we de rest even laten zitten.
Van Gerhard een handige fuseekogel-trekker -of hoe heet zo'n ding- mogen lenen en daarmee kregen we vandaag de stuurstang (E: Draglink) vrij gemakkelijk los van de hefboom op de onderste vooras.



In bovenstaande afbeelding zie je bij "1" de fuseekogel die los moet en bij "2" zie je drie van de acht bouten die de vooras met ankerplaten aan het chassis schroeven. De werking van het geheel is vrij simpel: als je het stuur rechtsom draait, draait de pitman-arm (3) onder aan de stuurkolom naar voren en trekt met de stuurstang aan de hefboom (bij 1). Daardoor beweegt het stangenstelsel aan de achterkant van de vooras naar links (in de afbeelding naar rechts) en scharnieren de voorwielen naar rechts.

Vandaag had ik hulp van Paul; het verwijderen van de vooras kun je moeilijk alleen doen en Paul heeft al vaker meegeholpen. De vooras rustte op de garagekrik, maar na het verwijderen van de acht bouten, waarvan twee met de luchthamer moesten worden losgemaakt, bleef hij klem zitten aan de chassisbalken. Toch maar even wat WD-40 er tussen gespoten, paar minuten wachten en nog eens proberen. Na een paar trappen tegen de trommelremmen begon er beweging in te komen. Nog een paar pogingen later kwam hij los en toen pas ontdekte ik dat de schakelstang (versnelling) nog tussen de twee voorbalken doorliep. Hij was aan beide zijden los; de versnellingspook was al eerder verwijderd, net als de versnellingsbak (zie blog No.27), maar de stang die de bewegingen van de pook moet doorgeven aan de versnellingsbak liep nog van achter naar voor tussen de voorbalken door. Hij raakte verbogen door het gewicht van de vooras en kon pas nadat we de zaak hadden weggereden worden losgetrokken. Tja, er gaat ook wel eens iets mis ...
Er was nog tijd over, dus meteen maar de stuurkolom losgemaakt. Met de trekker ook de fuseekogel aan de voorkant -bij de pitman-arm- (In de afbeelding bij "3") eruit gehaald.

De fusee-kogel-trekker ... of zoiets. Erg handig!!

De vijf bouten waarmee het stuurhuis aan het chassis vastzit konden met de luchthamer makkelijk worden losgemaakt en even later trokken we het hele ding door de vloer naar buiten. Het gaat nu allemaal lekker snel. Nog even wat foto's van vandaag ...
De vooras ... onder de bus hangt nog een stuk van de kachelpijp. (The front axle ... the tube sticking out below the bus is part of the warm air duct)






Nog wat slijpwerk aan de lage carrosseriedelen ... (Some more grinding on lower bodywork)


To remove the front axle you have to disconnect the break lines, remove the draglink from the swing lever and remove eight bolts where both anchor plates connect the fromt beam to the chassis. Don't forget to support the beam with a solid jack! The brake lines were disconnected last week and four of the anchor plate bolts were loosened by Henk the same day. Just because we had no extractor to remove the drag link from the swing lever we had to wait until this week before continuing. I was able to borrow an extractor from Gerhard and we (Paul and I) were going to use it today. Within a few minutes the ball joint popped out and we could focus on removing the eight bolts. After that the beam wasn't coming down with the jack; it was simply stuck to the chassis beams. A few kicks against the drum brakes (and of course some WD-40) did the job.
In the top drawing you can see the ball joint, connecting the drag link with the swing lever designated by "1" and "3" shows three of the eight bolts connecting the anchor plates to the chassis beams. It functions really simple: When turning the steering wheel to the right, the pitman arm "3" rotates forward and pulls the drag link, which in turn rotates the swing lever clockwise. Behind the beams, two tie-rods make the wheels turn to the right.
Today, Paul was my assistant. Removing the front-axle isn't something you can do on your own easily, and Paul has helped me before. After the axle came down with the jack I found the gear shift lever stuck between the two front beams. I had forgotten to remove that before lowering the thing. Sometimes things go wrong ...

There was some time left, so why not remove the steering column right now. The steering wheel was loosened some months earlier, so removing it was done quickly. The steering house is fitted to the left chassis beam with five bolts. The pitman arm is connected to the drag link with, again, a ball joint; we had the tool to remove that part. (It went even easier than the other ball joint). With the use of the air wrench we had the steering column removed within ten mionutes.


Geen opmerkingen: