zondag 23 november 2008

29. Verwijderen van verroeste delen ... (Removing rusty parts)

Nu de assen en het stuurhuis zijn verwijderd kunnen we overal goed bij. Zolang ik nog geen duidelijkheid heb over wat ik met het front ga doen hebben we ons vandaag bezig gehouden met twee zaken: (1) Het verder verwijderen van de laadvloer, rot plaatwerk en balkjes er omheen en (2) het schoonmaken van de chassisbalken en wielkasten voor. Voordat ik ook maar ergens de slijpschijf in heb gezet eerst nauwkeurig de aanhechting van de vloer gefotografeerd en gedocumenteerd. Als die er straks uit is heb je natuurlijk geen aanknopingspunten meer, vandaar. Daarna heb ik de kriksteunen rechtsvoor en -achter en de bijbehorende uitlopen van de steunbalken weggeslepen. (Het zat buitengewoon slordig vastgelast en voor een deel zat het gewoon los; de oude -grotendeels verdwenen- balkuitlopen zaten er nog onder ...). Henk heeft rem- en koppelingspedaal en remcylinder verwijderd, daarna heeft hij zich op het voorste deel van de linker chassisbalk en de wielkast gestort. Alle oude tectyl is daar nu uit, volgende week nog even met wat thinner er over heen voor de laatste resten en dan weer beschermen met epoxy-primer. (zie foto)



Op verschillende plaatsen heb ik het slecht gelaste plaatmateriaal eruit geslepen, zodat dat later kan worden vervangen door mooier plaat- en laswerk. Het zit 'm voornamelijk in de wielkasten, de kriksteunen en de draagbalken. Zie hieronder de rechter wielkast na het verwijderen van een plaatje van ca 15 x 10 cm en het restant van een kriksteun. Wat er nu nog zit is hard, behalve de driehoekige balkuitloop. (het roestkleurige deel). Photo below shows the right front wheel well after grinding out a square part of the bulkhead and part of the outrigger with jacksupport.


En hier zie je hoe het eruit zag voor het weghalen van de krokante restanten.
(And this is what it looked like before removing the crunchy parts).

Op onderstaande afbeelding is goed te zien welke chassisdelen goed zijn (groen), welke moeten worden vervangen (bruin) en wat er vandaag is verwijderd (rood). Klik op de afbeelding voor een uitvergroting.

Een speciale uitdaging vormt hierbij de tunnel voor de schakelstang, die van voor naar achter door de gaten in de -bruin weergegeven- balkjes loopt. De truc is om dit straks weer fraai uitgelijnd te krijgen.



Now that both axles and the steering house are removed we can reach almost everything. As long as I haven't got a clue about what to do with the bus front we kept ourselves busy with two other jobs: (1) Removing all the rusty parts from the cargo-floor, bad sheet metal and supporting bars below the floor, and (2), cleaning the front chassis beams and the front wheel wells. Before placing the grinder in any part I thorougly photographed and documented the way the cargo floor was attached to the rest of the body. When the floor is completely removed later, might forget how it fitted in. Later I cut off the jack-supports on the right side, front and rear, and part of the floorbeams and outriggers. (They were once repaired and welded badly ... part of the metal wasn't welded at all; you could move it by hand). Henk removed the brake- and clutchpedals and the brake cylinder. After that he cleaned the front part of the left chassis beam, together with the wheel well. That looks neat now, it just needs some cleaning with thinner and then it can be protected and coated.

On several places I removed more badly welded and rusty sheet metal, so that it can be replaced with new material soon. Click on the wireframe picture (above) to see what parts of the chassis are OK (green), what parts need to be replaced (brown) and what parts were removed today (red). A special challenge here is the replacement of the cross bars, -brown- through which the tunnel is mounted for the gear shift rod. It runs from front to rear and needs to be positioned exactly in line again.

Geen opmerkingen: