zaterdag 16 februari 2008

3. Het Transport ...

Het wachten op het roofrack was voorbij, we konden de verzending regelen. Onervaren als ik was met dergelijke transporten liet ik me graag door Tom adviseren en hij regelde dergelijke zaken altijd via een transporteur in New Jersey; Fromm America. Hij had het contact voor mij al gelegd en mij het antwoord van Fromm doorgestuurd. Daarin was een berekening gemaakt van de te verwachten kosten, de voorwaarden bij aanlevering van de auto (tank max. 1/4 vol, accu ontkoppeld, losse en/of uitstekende delen in de auto vastmaken etc.). De berekening was gemaakt op basis van een 20 voet container, helemaal voor mezelf. Niet inbegrepen waren de kosten voor afhandeling aan Nederlandse zijde. Je kunt natuurlijk zelf alles hier gaan regelen, maar daar komt wel het een en ander bij kijken; container van schip laten halen (waar komt dat schip precies aanleggen??). Container laten openen met het bewijs in je hand dat de inhoud voor jou is. Dan nog door de douane ... Hoe lang duurt zoiets? een dag ... twee dagen? De Amerikaanse transporteur, Mark Fromm, gaf aan dat hij voor transporten naar Nederland meestal Marlog Car Handling in Almere als tussenpartij gebruikte. Zij doen de hele afhandeling aan Nederlandse zijde. Je betaalt er wel wat voor, maar het scheelt je een hoop geleur en gezeur langs allerlei instanties in de Rotterdamse haven. Zij kennen de weg en je kunt je voertuig daarna bij hun loods in Roosendaal komen ophalen. Een dag vrij nemen van mijn werk om het zelf te doen is duurder. De douane en de daaraan verbonden kosten (invoerrechten, BTW etc.) hebben zij dan al voor je gepasseerd. (Voor Oldtimers hoef je overigens geen invoerrechten te betalen, alleen 6% BTW over de aanschafprijs en het transport).

De documenten
Van Mark had ik in een e-mail ook een drietal documenten ontvangen. Deze moest ik invullen, ondertekenen en aan hem retourzenden, zodat de auto kon worden geƫxporteerd:


  • Auto Shipment Form, met gegevens over het voertuig,
  • Shippers Letter of Instructions, Verklaring tussen verscheper en ontvanger (Consignee), voor de douane,
  • FPPI, Foreign Principal Party of Interest, de geadresseerde in Nederland geeft hierbij de verscheper de opdracht de lading te accepteren en over te dragen aan een Nederlandse ontvanger. Hierin kunnen ook verzekeringsgegevens worden opgegeven.

De procedure was me niet helemaal duidelijk, maar partijen waren allemaal bereid om alles uit te leggen, en ondersteund met e-mailberichten en telefoongesprekken kwam het allemaal op z'n plek. Geen onvertogen woord over de bereidwilligheid van alle betrokkenen.

Besparing
Inmiddels had ik ook al contact gemaakt met Marlog in Almere en zij wisten mij nog te vertellen dat het veel voordeliger was om een 40 voet container te delen met een ander transport. (Groupage noemen ze dat). Bingo!! Dat scheelde aan Amerikaanse zijde al honderden dollars en ook in Nederland bij het ontschepen deelde je de kosten; eveneens een paar honderd Euro voordeel!! Vervolgens dit aan Fromm voorgesteld; hij had al een partij gevonden waarmee we een grotere container konden delen. Er stond een Mercedes 280 SL uit 1971 klaar voor verscheping naar Duitsland. Nu kon het allemaal echt beginnen. Papieren ingevuld, ondertekend en verstuurd, na nog wat telefonische uitleg was Tom (de verkoper) bereid om het formulier over de voertuiggegevens in te vullen. Ik had van hem weliswaar allerlei foto's ontvangen van de car-title, het metalen plaatje met het VIN nummer en het M-code plaatje (daarover later meer), maar ik wilde geen fouten maken bij het invullen.

Tom leverde de bus op vrijdag 26 Oktober af bij Fromm America en Mark Fromm zou me ook nog wat foto's toezenden over het moment waarop de bus de container in ging (voor het plakboek). Op 7 November verliet het schip, de Hanjin Kaohsiung, de haven van New York. Zie in onderstaande tabel de route naar Rotterdam, waar het naar verwachting op 22 November zou aankomen. Eerst nog wat foto's van het inladen in de container, op 29 Oktober 2007. Deze foto's zijn genomen in de loods van Fromm in New Jersey.



<<... achteruit de container in ...










...vastgesjord in de container ...>>



En tenslotte, met de reisgenoot, de Mercedes 280 SL, voor een meneer in Duitsland ...


Nu kon ik niets anders doen dan wachten op de week van 22 November, mogelijk de week er na, op het bericht van Marlog dat ik de wagen kon ophalen. Van Mark had ik gegevens ontvangen over het containernummer, de naam van het schip en een link naar de website van Hanjin, de rederij. Hier kon je schip en lading traceren, na opgave van het containernummer.



Reisschema
Een paar keer hield ik, gedurende de anderhalve week dat het schip onderweg was, het reisschema bij, just for fun, alsof je er een vinger achter hebt. Ik wilde het hele reilen en zeilen van deze bus, ook de reis, documenteren in een plakboek, maar daar is nu dit weblog bij gekomen. Hieronder is nog een screenprint van het reisschema afgebeeld, op het moment dat het schip in Norfolk was afgemeerd.

Hier ook nog een foto, genomen vlak voordat de bus de container in ging, van de bestuurdersplaats in de bus, met daarnaast de grote kartonnen doos van het roofrack. (Zie contactsleutel met tie-wrap aan het stuur...)

Volgende keer ... de aankomst.

Geen opmerkingen: