woensdag 13 februari 2008

2. Bus gevonden ... (Found a bus...)

Als je navraag doet bij advertenties krijg je de meest uiteenlopende reacties; heel uitgebreid (tot zelfs hele verhalen), heel kort (soms zelfs gewoon bot) en soms helemaal geen reactie, maar meestal gewoon vriendelijk. Op 1 oktober (2007) bladerde ik door de reacties van alweer een paar maanden oud om eens te zien of bijbehorende busjes al waren verkocht. Sommige waren inderdaad verkocht, anderen hadden hun eerste vraagprijs vastgehouden en zaten nog met het ding in hun maag. Tussen degenen die hun prijs hadden verlaagd zaten dan ook een paar echte misbaksels waar geen eer meer aan te behalen viel. Deze worden verkocht onder de noemer "project". Ik heb ze ertussen gezien; eerst $ 3500,- vragen voor een roestige gatenkaas (...runs well!!...) en dan wegens gebrek aan reacties de prijs fors omlaag brengen tot $ 1500,- in de hoop de tuin schrootvrij te krijgen. (Hieronder een voorbeeld van een vloerplaat met gat en een restant van een bumper).
When inquiring people after their offerings you get the most varying and surprising responses: some very comprehensive, some don't talk much, some are simply blunt and others don't respond at all, but usually people are friendly. They have to sell something, remember ... On October 1st 2007 I was browsing some earlier e-mail responses to see if their buses were already sold. Some were indeed, others held tight to their original price which was obviously too high. I have seen them between better offerings; try and get $ 3500,- for a rusty leftover (...runs well..), consisting of only a couple of wheels, a rusty bottom part, mainly holes with a lot of rust around it and when it takes too long for a reaction they just lower their price drastically to get rid of the scrap in their backyard. Sold as "Project".(Here's an example of part of a floor plate with hole and a bumper)



Inmiddels had ik geleerd dat auto's waar geen car-title bij zit het land gewoon niet uit komen, behalve als je het ding in onderdelen verkoopt. Dit lot is dan ook menig onverkoopbaar busje ten deel gevallen. Ze noemen dat "parting out". De slijptol wordt er dan ingezet en dat levert soms nog wat op in de vorm van bruikbare stukken metaal, motoren, assen, losse onderdelen en instrumentarium.
Meanwhile I learned that exporting cars without a car-title is nearly impossible, except when parting out. This seems to be the destination for many hard-to-sell buses: just take the mini-grinder and cut the thing to pieces, you end up with a large pile of sheet metal, axles, engine-parts and instruments, all ready to sell and ship.


De keuze ...
Een "oude" advertentie die me opviel was er een waarbij de vraagprijs onder de $ 9000,- was gedaald, terwijl die eerder op $ 11000,- stond. De verkoper had de bus tussentijds verhuurd aan MGM voor de opnamen van "Pink Panther Deux", op locatie in Boston, MA. De huuropbrengst maakte het voor de verkoper mogelijk om de vraagprijs te verlagen. De advertentie werd inmiddels gesierd met de kop "This is now a movie Bus...!". Niet dat me dat wat uitmaakte, ik wilde gewoon een bus. Er was een link toegevoegd naar meer dan 80 foto's van de bus, ook op de filmset in Boston. (Zie onderstaande foto).

The Choice ...
An old Ad that drew my attention was one of which the price had dropped below $ 9000, while it was at $ 11000 some weeks before. The seller had rented the bus to MGM meanwhile as a property in the movie "Pink Panther Deux", filmed on location in Boston, MA. Because of this he was able to lower the price. The Ad was adjusted with the words "This is now a Movie Bus...!" Not that I cared, I was not looking for a movie bus, I just wanted a bus. He had a link in the Ad, showing another 80 pics, including some taken at the film set. (See photo).


De deal ...
Op maandag 1 oktober weer contact opgenomen met de verkoper, Tom, met wat aanvullende vragen: Is ie nog te koop? Heb je de car-title en zit de fridge er bij? Alle vragen werden met ja beantwoord en ik deed meteen een bod, 3/4 van de vraagprijs. In het volgende mailtje accepteerde hij mijn bod ... YESSS!!
Eerst heb ik hem gevraagd om zijn bankgegevens om vervolgens alvast 10% van het bedrag aan hem over te maken, om het ding vast te houden en om hem mijn serieuze bedoelingen duidelijk te maken. De opzet was om het totale bedrag in drie delen te voldoen: eerst 10% aanbetaling, dan 40% zodra beiden een verkoopovereenkomst hadden ondertekend en de laatste 50% zodra de (Amerikaanse) transporteur het ding op zijn terrein had ontvangen. Tom is Classic car dealer en hij is gespecialiseerd in auto's uit de jaren '20, zoals Packards en oude Fords. De VW hoort daar niet tussen, vandaar dat de prijs meeviel. Hij verkocht vaker auto's aan Europeanen en had goede ervaringen met een shipper uit New Jersey. In een van de e-mailberichten wilde Tom aantonen dat hij vaker dit soort transacties had gedaan door mij te verwijzen naar zijn referenties op E-bay. Ik heb daar gekeken en trof reacties aan van meer dan honderd enthousiaste kopers en verkopers die met hem zaken hebben gedaan. Het zag er betrouwbaar uit, maar toch hield ik vast aan mijn betaalwijze. In een telefoongesprek vervolgens nog wat vragen kunnen stellen en daaruit bleek dat de vorige eigenaar alle sleutels was kwijtgeraakt. Hij had het contactslot vervangen waardoor de auto wel weer kon rijden. Je kon alleen de deuren niet op slot krijgen. Dat was ook een reden om de auto voor weinig te verkopen. (Later bleek dit echter eenvoudig op te lossen ...).
The Deal
On Monday, October 1st, I contacted the seller -Tom- again with some additional questions: Is it still for sale, do you have the car-title and is the fridge included?? All questions were answered with a clear "yes" and I made an offer immediately, 3/4 of the requested price. In the next e-mail he accepted my bid and we had a deal: ..YESSS!! Right after that I asked him for his bank-info so I could pay him the first 10% of the price in advance, to prove my serious intentions and to hold the bus for me. The transaction would be fulfilled in three steps: a first 10% advance payment, then a next 40% when both parties had signed the required documents and the final 50% when the shipper in the US had confimed reception of the vehicle on his premises. Tom is a classic car dealer and he is specialised in cars from the twenties like Packards and old Fords. The VW bus does not belong to this collection, probably that is why the price was reasonable. He sold cars to Europeans more often, so he had regular contacts with a shipper in New-Jersey. In one of his e-mails, Tom was trying to convince me of the fact that he had done similar transactions in the past, and directed me to his seller/buyer-satisfaction history on E-Bay. I had a quick look on this site and there were literally hundreds of international buyers, showing their appreciation for the way Tom did his business. It seemed OK, but still I wanted to stick to my way of payment. In a phonecall I had with Tom later it appeared that the previous owner had lost all keys to the car in the past. He fixed it with a new ignition lock and key, but all other doors and the rear hatch were keyless ... could not be locked. The rear hatch could not even be opened, because it was shut before he lost his keys. This was one reason for selling the car at a reasonable price. (Later I found out that this wasn't going to be a problem at all ...)


Roofrack

De bus zag er ogenschijnlijk redelijk tot goed uit, er waren tientallen foto's van gemaakt en die had Tom op een andere site geplaatst. Op een paar foto's was de hele inhoud van de bus, zoals hij die van de oorspronkelijke verkoper had ontvangen in het gras uitgestald, om te laten zien wat er allemaal bij zat. Het was niet echt uitgestald, maar zag er meer uit alsof er een bom in zijn achtertuin was ontploft. Ik maakte dezelfde opmerking in een van mijn e-mails, maar gaf ook te kennen dat ik serieus geïnteresseerd was. Wat ik in alle spullen helaas miste was een kofferrek voor op het dak; een roofrack. Hij had die er niet bij, maar in zijn antwoord verwees hij mij naar een Amerikaanse advertentie op E-Bay, waarin zo'n ding -een replica- voor een heel aantrekkelijke prijs werd aangeboden. Die moest het worden en ik stelde voor om het rack bij hem te laten bezorgen, zodat hij het in de bus erbij kon plaatsen voor transport. Zo hoefde ik niet twee keer apart zaken uit de US te importeren, maar kon het in één deal. Het bedrag zou ik nu eerst aan Tom overmaken (ik had nog geen Paypal account; ... noodzakelijk voor de aankoop van het roofrack), zodat hij het ding dan voor mij kon bestellen. Geen punt! Het wachten was nu op het rek, dat na anderhalve week bij hem was aangekomen. Ik kreeg een kopie van de nota opgestuurd en kort daarop maakte ik meteen het nog openstaande bedrag aan hem over; het vertrouwen was voor elkaar en nu kon de bus op transport.

Roofrack

The bus looked OK, Tom had made dozens of photos and had to place them on another site because of space restrictions at TheSamba.com. On some of the photos the whole content of the bus was spread out in his backyard, just to show the lot of spare parts included in the deal. The parts weren't arranged orderly; in fact it looked like a bomb went off in his backyard. I told him so but also wanted to prove him that I was serious about the purchase. One of the parts I didn't see between all the shown items was a roofrack. He answered that he didn't have one with it, but he referred me to an item on ebay where a replica of the original Westfalia roofrack was advertised. The price was OK, but because I had no Paypal account at that time I asked him if he could order it for me and put it along with the other parts in the bus before shipping. (This way I didn't have to pay twice the shipping costs...). He was willing to do so; some hours later he mailed me that the roofrack was on its way and he attached the invoice of the rack in the message. I was confined of his integrity and in return I payed the remaining amount of the bus and the roofrack at once. Now we could arrange transport ...


De advertentie na het sluiten van de deal ... (Klik op het plaatje om te vergroten)

The Ad after closing the deal ... (Click to enlarge)

Volgende keer ... het transport.
(Next time ... The Transport)

Geen opmerkingen: