woensdag 20 februari 2008

6. De Planning ...

De nieuwe -definitieve- sleutels zijn binnen; dat is afgerond. In een later stadium vervang ik het contactslot wel weer voor het originele exemplaar. Langzaam aan begint het een en ander in beweging te komen. Sinds oktober was ik al op zoek naar een loods of schuur. Na het plaatsen van een "Gezocht: Stalling/Werkplaats" op marktplaats twee reacties gehad. De eerste kwam van ergens uit de Betuwe, zo'n 25 km verderop, maar het was daar niet toegestaan om reparatiewerk te doen, hooguit eens een lampje verwisselen. De tweede reactie was raak! Op 20km -bij Zevenaar- een aanbod voor een ruime plaats in een loods, mét een brug die tegen een acceptabele betaling per uur of per dag kon worden gebruikt ... Helemaal goed!! Schuren, slijpen en lassen was allemaal toegestaan. En de prijs was ook perfect. Meteen zaken gedaan.

De opgeladen accu bleek toch niet voldoende om de bus een tweede keer aan de gang te krijgen. Een nieuwe accu gekocht (moet er toch twee hebben; hoofd-accu en huishoud-accu) maar die had evenmin het gewenste effect. Het was tijd om er deskundige hulp bij te halen. Naast de woning waar de bus onder de carport was gestald is een klein garagebedrijf. We mochten even twee handelaarskentekenplaten lenen om de bus aan te slepen. Hans (van de carport) zou mij met een sleepkabel aan het Saxootje proberen te sleepstarten. Heel even deed ie het, al was het pas na een tiental minuten proberen. Het eindresultaat was toch geen blijvend succes. Uiteindelijk met de garagehouder afgesproken om er eens naar te laten kijken.

Plaat- en lakwerk
De bus lijkt de moeite waard om te restaureren; het plaatwerk aan de bovenkant is in redelijke tot goede conditie, er is wel wat laswerk aan verricht (vloer voorin) maar dat is van een dusdanig beroerde kwaliteit dat ik dat over ga doen. Aan de linkerkant zit er wel bodemplaat in met het VW profiel, maar rechts is gewoon een plat stuk carrosserieplaat ingelast, waardoorheen inmiddels de straat weer zichtbaar is geworden. (Foto hieronder)

In ieder geval moet er iets gebeuren aan de rechter achterkant, bij de accu : dat deel is aangetast door lekkage van accuzuur en het lijkt er van buiten op dat er onder de lak plamuurwerk verborgen zit (foto hieronder).

Tot nu toe nog geen goede blik op de onderzijde kunnen werpen, waardoor nog niet precies duidelijk is hoeveel daar moet gebeuren. Op andere foto's ziet de onderkant er niet al te beroerd uit. Het wachten is op een inspectie vanaf de brug ...

Het overige lakwerk ziet er verder in eerste instantie mooi uit, hij glanst tenminste. De kleuren zijn niet helemaal origineel, hij was eerst alleen "Velvet Green" (Samtgrun), kleurnummer L512, de oorspronkelijke kleur is voor het onderste deel opnieuw gebruikt, maar de vorige eigenaar heeft het bovendeel in een onduidelijke gelige kleur gespoten. Het is geen originele VW kleur, wat blijkt uit de uit de bus afkomstige reserve-spuitbusjes met een GM kleurnummer. Hoezeer ik de bus ook in originele staat wil terugbrengen, de fraaie lijnen van de carrosserie vragen gewoon om geaccentueerd te worden met twee kleuren lak, dus ik heb wat gezocht naar kleurcombinaties met Velvet-green uit 1965, passend bij deze VW. Op TheSamba.com zijn interessante kleurschema's te vinden. Het groen blijft dezelfde kleur, maar het geel daarboven wil ik wat meer naar een ivoorkleur brengen. Pearl-white vind ik iets te wit, dus het zal wel Ivory (L62) worden. Hier een voorbeeld van de kleurstelling zoals ik die wil gaan gebruiken. (Foto is van een advertentie van Thesamba.com)

Koplampen

Amerikaanse auto's beschikken over zogenaamde sealed-beam koplampen. Dit zijn koplampunits uit één stuk. Als een lamp defect raakt, moet je het hele glazen geval, inclusief reflector vervangen. Een ander nadeel van deze lampen is dat het lichtbeeld minder nauwkeurig is af te stellen, reden waarom deze in Nederland niet (meer) zijn toegestaan. Hier gebruiken we losse H4 lampjes in een blijvende reflector. Bij Paruzzi is voor een heel interessante prijs dit spul te koop (nieuw), dus daar heb ik meteen twee H4 koplampunits gekocht. Omdat de achterlichten ook niet meer waren wat ze moesten zijn heb ik er meteen twee nieuwe achterlichten (NL, met oranje richtingaanwijzers) bij besteld. Het hele spul is inmiddels binnen en ik was daarmee klaar voor onder de honderd Euro!!


Ondertussen, bij de garage ...
Een week nadat we de bus bij Chris (van de garage) hadden afgeleverd hoorde ik dat het hem gelukt was de bus aan de praat te krijgen. Ook hij had de accu een nacht aan de lader gehad, maar het succes was te danken aan het goed schoonmaken van de accupolen en de klemmen. Het starten ging nu zonder problemen. De aandacht ging nu uit naar het andere werk dat eraan moest gebeuren om hem door de APK te krijgen. Chris gaf aan dat de remmen niet werkten. De niet werkende handrem was me bekend, maar ik wist nog dat bij de aansleep-pogingen de rem het in ieder geval wél deed. De remmen zullen ook echt wel moeten worden vervangen, niet alleen voor de APK, maar ook voor mijn eigen gevoel van veiligheid. Bij de echte restauratie worden het misschien wel schijfremmen voor. Die zijn verkrijgbaar in een uitvoering waardoor je gewoon de originele velgen kunt behouden, zodat er uiterlijk niets van te zien is.
Een ander, minder leuke mededeling was dat Chris de bus niet uit z'n achteruit kon krijgen. Voor de werkzaamheden aan ontsteking, remmen en zaken voor de APK prekeuring was de bus inmiddels versleept naar het terrein achter Chris z'n garage en was ie in z'n achteruit op ongeveer een meter van een caravan geparkeerd. Nadat ie daar stond kwam ie dus niet meer van z'n plek. Toen ik het een week later zelf eens ging proberen lukte het mij na een minuut of wat -met veel heen-en-weer bewegen van de pook om 'm in z'n één te krijgen. Het was erg moeilijk schakelen: de vrijstand was moeilijk te vinden en tot nu toe kreeg ik 'm alleen maar in de één en in de achteruit. Ook iets om op de brug te onderzoeken.

De vorige eigenaar heeft ooit in het poptop dak een extra dakraam gemaakt. Een goedkoop kunststof dakluik, volkomen overbodig en lelijk gemonteerd. De bovenklep van het luik ontbrak, waardoor de camper aan de bovenkant gewoon open is. Als bescherming tegen het (vele) regenwater van de afgelopen maanden heb ik er maar even een vuilniszak overheen gespannen en met ducktape vastgemaakt. Wel al een nieuw dakluik gehaald van ongeveer dezelfde afmetingen, maar ik betwijfel of ik die ga gebruiken. Het lijkt me mooier om het glasfiber dakje eveneens met glasvezeldoek te repareren om het daarna weer te spuiten. Veel origineler.
Vooruitlopend op de eerste echte werkzaamheden en op wat we nog zullen tegenkomen ben ik alvast een voorlopige planning aan het maken. Eerst dacht ik het ding maar meteen in zijn geheel te gaan strippen en zo van de bodem af de restauratie te gaan beginnen. Nu lijkt het me een mogelijkheid om het in twee fasen te gaan doen:

Fase 1.
De voor APK noodzakelijke reparaties (laten) verrichten, zoals remmen, verlichting, ophanging en stuurinrichting. Enig voorlopig lakwerk opknappen, aanwezige roest verwijderen, primen en bijspuiten. Dan de opgedroogde raamrubbers vervangen. Zo mogelijk in die conditie op kenteken laten zetten, APK keuren en dan wat testritten maken. Bij gebleken waardigheid zou ik er deze zomer mee op vakantie willen. Gedurende die vakantie kan ik dan goed bekijken wat ik bij de echte restauratie allemaal zou willen. Alles onder voorbehoud natuurlijk, want je weet niet wat je nog tegenkomt.

Fase 2.
De echte restauratie. Dit is het plan: De auto helemaal strippen, carrosserie van onderstel loshalen, alle lak verwijderen (stralen? chemisch bad?, wie heeft er ervaring???). Daarna kan het plaatwerk pas echt goed bekeken worden. Slecht plaatwerk vervangen, verzinken, plamuren waar nodig, safari's monteren, primen, twee kleuren spuiten en weer opbouwen. Volledig nieuwe bekabeling, rubbers enzovoort. Het onderstel wordt aangepast met schijfremmen voor.

De motor??? Weet ik nog niet. Op het moment ligt er een originele 1500 cc in (40 pk?). Er zijn prima nieuwe blokken te koop met meer vermogen, zelfs met brandstofinjectie. Misschien kan de huidige motor ook wel gewoon gereviseerd en (een beetje) getuned worden. Het blijkt dat er met niet al teveel inspanning ook een 1900 cc van gemaakt kan worden.

Tot slot nog wat laatste foto's, gemaakt op maandag 18 februari ...
Volgende keer, De inspectie op de brug ...

Geen opmerkingen: