maandag 18 februari 2008

5. De eerste klussen ...

Nu de bus op een tijdelijke plek was ondergebracht konden we eens goed kijken in wat voor conditie hij was, wat er allemaal in zat en waar de grootste werkzaamheden te verwachten waren. Eerst alle spullen eruit gehaald (hij was inderdaad volgepropt!) en naar huis gebracht. Mijn werkkamer staat nu voor een kwart vol met deze spullen. Het uitpakken van de dozen was als een tweede pakjesavond ... verrassing na verrassing. Talloze reserve-onderdelen als ruiten, wieldoppen, plaatmateriaal (NOS), interieurbekleding, tentstokken, tentdoek en heel veel deurklinken, raamschuifjes, volkswagen logo's en interieurverlichting (dome-lights). Uit de opbergkastjes kwam uiteindelijk ook de originele Church-key boven water, voor de toegang tot de tankdop en de motorruimte. Nu de bus was uitgeruimd konden we de toestand van het kampeerinterieur goed bekijken. De binnenboel was stoffig en plakkerig, maar met een emmer sop kom je een heel eind. De klaptafel was helemaal volgeplakt met iets wat een collage moest voorstellen.
Ik zag liever het originele formica terug ... na een middagje met een plamuurmes het blad te hebben bewerkt was de klaptafel weer als nieuw.

6 december 2007
Een deel van de triplex binnenpanelen was ook aardig verweerd, maar ik heb inmiddels al een adres gevonden waar vervangend spul te bestellen is. De vloer voorin, bij de bestuurders- en passagiersplaats had ingelaste metalen plaatjes, maar dit was niet zo zorgvuldig gedaan. Ook deze onderdelen zijn gelukkig makkelijk -nieuw- na te bestellen, zoals veel plaatwerk voor deze bussen door tal van bedrijfjes wordt aangeboden. Voor de rest was het interieur redelijk, alleen de koelkast -de fridge- ontbrak grotendeels, al was wel meer dan de helft van het ding in panelen aanwezig, inclusief de deur. Kleine tegenvaller ... inmiddels een WTB ("Want To Buy") advertentie op thesamba.com geplaatst en ook al een paar reacties ontvangen. Nog geen doorbraak op dit gebied. (Je hebt ze erbij die daar tot $ 700,- voor durven vragen ...). Ik ben geduldig ...

De eerste startpogingen ...
Een van de eerste zaken die je wilt uitproberen is natuurlijk het starten van de motor. De accukabels vastgemaakt, sleutel erin en ..., ..., niets!! Er gingen wel even wat lampjes branden in de snelheidsmeter, maar het kwam allemaal niet verder dan een klik uit het achterruim. Met hulp van vrienden en buren een auto erbij gehaald om startkabels aan te koppelen en na een paar pogingen lukte het om de startmotor rondjes te laten draaien.
Hij sloeg niet aan. Tankdop open en even heen en weer schudden; geen geklots. Het rook ook nauwelijks naar benzine dus die was gewoon leeg. Even gauw een jerrycan met vijf liter gehaald en een nieuwe poging gedaan. Na een paar seconden kwam de motor tot leven!! Zo klinkt ie dus: Wat een mooi geluid ... Hij liep erg rustig en gelijkmatig, zonder vreemde bijgeluiden. De V-snaar stond wel erg slap en tijdens het lopen van de motor bleven de lampjes in het dashboard branden; een teken dat de accu in ieder geval niet werd bijgeladen. Na een poging om de richtingaanwijzer te proberen sloeg de motor plotseling af. Dit werd 'm teveel denk ik. Accu eruit gehaald en aan de lader gezet. Een paar dagen later zou ik het nog wel eens proberen.

Sleutels en sloten ...
Onder het dashboard lag ook het originele contactslot. Van een Amerikaans webforum wist ik dat bij veel contactsloten een nummer was ingeslagen waaruit je de bijbehorende sleutel kon herleiden. Zoals Tom al had aangegeven was de vorige eigenaar alle sleutels kwijtgeraakt en had daardoor een vervangend contactslot moeten monteren, zodat ie er in ieder geval nog mee kon rijden. Deze "nieuwe" contacsleutel paste alleen niet op de deuren. Die konden gewoon niet meer op slot. De achterklep was zelfs op slot. Met het gevonden contactslot naar een sleutelboer gegaan, maar die kon er niets mee. Hij kon het slot wel demonteren en op die manier een sleutel er bij maken, maar hij kon me niet garanderen dat hij het slot ook weer in elkaar kreeg. Dat aanbod heb ik vriendelijk afgeslagen en ik zou wel verder zien. Na een paar dagen toch nog eens naar het nummer op het orignele contactslot gekeken; een letter en vier cijfers. Internet afgestruind op "Original VW keys" en niet veel later kwam ik op een Amerikaanse site vwkey.com, waar je alle mogelijke sleutels kon laten reconstrueren, bijmaken. Je geeft een nummer op en hij maakt ze. Ook het laten aanpassen van al je sloten op bestaande sleutels behoort tot de mogelijkheden! Na hem een e-mailtje met het gevonden nummer te hebben gestuurd kreeg ik -nauwelijks een week later al- een envelop met een testsleutel in de brievenbus. Vol enthousiasme getest in het originele slot en ... niets! Nog eens goed gekeken naar het nummer. Hij had het nummer goed overgenomen, maar ik had het nummer op het slot niet goed gelezen. Een "8" voor een "9" aangezien ... Meteen dit aan de maker gemeld, erbij gezegd dat het mijn fout was. Voor de helft van de prijs maakte hij een tweede sleutel, nu volgens het juiste nummer. Weer een week later was ie er al; uitpakken, proberen ... PASSEN! Nu naar de bus om te kijken of ie ook op alle overige sloten past. Alle deuren, ook de achterklep, gingen met dezelfde sleutel open en weer op slot. Er moest wel even wat WD-40 aan te pas komen om het jaren niet gebruikte loopwerk weer op gang te krijgen, maar mijn bus was nu Single-key-operated! (Hieronder het originele slot met de verkeerde testsleutel). Een testsleutel is gemaakt van goedkoop materiaal en alleen bedoeld om te beoordelen of je de juiste hebt. Zoals beloofd bestelde ik meteen vier originele VW sleutels (zoals hieronder) bij deze man. En je raadt het al ... na een week allemaal in huis. De link naar zijn site vind je in de linkerkolom!!

Volgende keer ... Starten en nog wat voorwerk.

Geen opmerkingen: