maandag 11 februari 2008

1. Op zoek naar een spijlbus camper ... (The Quest for a Splitbus Camper...)



De eerste regels van mijn blog ... Het "papier" is nog blank en dat bezorgt me al meteen een writers block. Hoe te beginnen? Wat wil ik met dit weblog?
The first lines of my blog ... the "paper", still white, gazing at me and delivering me a writers' block. How to start? What do I want with this blog?


Om met de tweede vraag te beginnen; wat wil ik er mee? ... een plek om het verhaal van m'n in Oktober 2007 aangeschafte VW spijlbus op te kunnen bijhouden. Liefst met foto's en technische details. Voor wie? Voor alle geïnteresseerden, ook voor andere VW-spijlbusbezitters en aspirant-kopers, voor vrienden en familie die graag willen weten hoe de werkzaamheden vorderen. Wellicht kan het log een andere sleutelaar hulp bieden bij het oplossen van technische problemen, maar zelf zal ik ook momenten tegenkomen waarop ik het niet meer weet en ik hoop dat het dan twee kanten op zal werken.

To start with my second question; what do I want with it? ... a place to tell the story of my VW splitbus, which I bought in October 2007. Preferably with photos and technical details. For whom? For anybody interested, other Splitbus-owners and those in the process of finding/buying one, for friends and family, wanting to stay updated about the progress. Maybe the log can help other owners solve specific problems I will encounter, but no doubt I will face moments of ignorance, hoping the site will work two ways.


Hoe het begon ...
In de zomer van 2007, op vakantie in Creysse -(Dordogne, FR)- streek op een dag een Zwitserse Volkswagen camper op onze camping neer. De camper van het type T2a, zoals ik later leerde, stond op ongeveer 50 meter van onze kampeerplek en ik was meteen getroffen door de uitzonderlijk mooie staat waarin ie verkeerde.
Hij stond geparkeerd naast de camper van vrienden van ons, die met hun '86 T3 al twee dagen eerder dan wij uit Arnhem waren gekomen. Het was opvallend om te zien dat om ons heen zo'n vijf a zes Volkswagen campers waren neergestreken, varierend van die ene T2 uit 1969 tot en met de nieuwste T5.
Zelf hadden we (nog) geen camper omdat het ons onpraktisch leek; ... moet je weg voor boodschappen, moet je de hele boel inpakken en kom je later terug op de camping, is je plek weg! Campers associeerden we steeds met reusachtige en onhandelbare monsters, (parkeergedoe), waarbij we ons niet aan de indruk konden onttrekken dat het ook hier steeds ging om wie de meest luxueuze of de grootste had. Wij beschikten toen nog over een Range Rover (... ook groot ja ...) met vouwwagen, maar om nu te zeggen dat ik met die auto erg gelukkig was is teveel gezegd. (Die stond inmiddels ook al een paar maanden te koop ...). De illusie dat je je plek zou kwijtraken als je met je camper de stad in moet waren we snel kwijt. Je laat gewoon de voortent staan en kunt daar ook de andere spullen in achterlaten die je niet wilt meeslepen; opgelost! Campers van dit type zijn ook niet groot en onhandelbaar, mijn Range Rover was zelfs iets groter. Twee vooroordelen uit de weg geruimd.

How it started ...
During the summer of 2007, while we were staying on a camping in Creysse (Dordogne, France) on one day a Swiss Volkswagen camper arrived and settled at about 50 meters of our place. I was amazed by the beautiful condition in which it was restored. It was a T2a, as I learned later, and it parked near the T3 (1986) of friends of ours, who arrived from Arnhem two days before us. Strange coincidence was that around us there were more T3's and T4's, but there was no such thing as a meeting going on. We did not have a camper ourselves (yet), because of the inconvenience we thought it would bring along; ... when leaving the camping for shopping you need to pack the whole lot of furniture and when you return you end up with a place being occupied by new guests. The campers we usually saw were giant and hard-to-manouvre vehicles, costly and kind of property that launches competition between owners to show up about who has the biggest. We had a 1996 Range Rover (... big too, indeed...) with a small folding caravan behind it, but I wasn't completely satisfied with it. (I had it for sale since a few months, but had nothing else yet to go on holiday with). The myth that -with a camper- you would easily loose your place while shopping, was easily busted. Just put up a tent sideways of your camper and leave stuff in it that you don't want to drag along with you all day, solved!! Campers this size (VW) aren't big and hard-to-handle either, my Range Rover was even bigger and certainly heavier. Two drawbacks vanished!!


De overtuiging
Het aantrekkelijke uiterlijk van een compacte camper en vooral dat van een klassiek model als de wat oudere Volkswagens begon me op te vallen. Het idee om er zelf een te kopen liet me vanaf dat moment niet meer los. Mijn voorkeur ging uit naar het nog oudere model; de spijlbus. Dat is een auto die ik me uit mijn jeugd nog erg goed kan herinneren. Ik had ze nog nooit als camper gezien en vroeg me af of die wel bestonden. Zoniet, dan moest er maar een worden omgebouwd. Erg aaibare auto's; volkomen niet-pretentieus, maar ook erg spartaans natuurlijk.

The Conviction
The charming looks of a compact camper, especially the classic ones like the older VolksWagens started to catch my eye. The idea of buying one myself wouldn't let me go from that moment. My preference was aimed at the real classic ones; the splitbus. That's the model I can recall clearly from my youth; the milkman and the groceryservice used to drive by in buses like those. I wasn't sure if they were ever built as an original camper, but if they didn't I was going to convert one myself. They're friendly looking buses, though a little straightforward compared to contemporary campers.


De oriëntatie
Na thuiskomst uit Frankrijk meteen op Internet gaan zoeken naar een klassieke VW bus. Hoe zoek je dan? Gewoon op "klassieke VW bus" . Eerst alleen op Nederlandse sites en ook al is het aanbod behoorlijk, de wereld is veel groter! Ik wist nog niets van Volkswagenbusjes, behalve dat het type dat ik zocht doorging voor T1, hoewel anderen zeggen dat het juist de T2 is, omdat T1 bij de kever hoort. Na wat heen en weer gezoek kwam ik terecht op een Amerikaanse site, TheSamba.com. Hier wordt een wereldwijd aanbod getoond van alles wat met luchtgekoelde VW's te maken heeft. De meeste aanbieders op deze site zijn Amerikaans, maar ook verkopers uit Brazilië, Taiwan, Europa en Australië hebben hier advertenties (zgn. "Classifieds"). Er zijn ook aanbieders uit Nederland.

The Orientation
After arriving home from France I started browsing the Internet for a classic VW bus. How does one search a thing like that? Just type "klassieke VW bus" (in Dutch) in your Google line and press "Find now"... Up comes a list of Dutch sellers, but even though there seemed to be a few of them in our country, the world is a lot bigger! I didn't know much about VW buses, except that the type I was looking for is commonly known as the T1, although some say that it's the type designation for the Beetle. After a while I came across TheSamba.com. Don't search any further, because this is THE site!! A worldwide offering of aircooled VW's, most from the US, but there are sellers from Brazil, Taiwan, Europe and Australia too. Between the Ads, the "Classifieds" there were also some from The Netherlands.


Mijn andere auto was nog niet verkocht, dus de aanschaf van een bus moest nog even wachten. Ondertussen kun je er natuurlijk wel meer over te weten komen:
Waarop moet je letten bij aanschaf, wat zijn gangbare prijzen, welke versies zijn er zoal? Dezelfde site bevat erg veel informatie; gebouwde aantallen, kleurnummers etc. Verder blijkt dat er nog erg veel onderdelen verkrijgbaar zijn, oud, maar ook nieuw. De afkorting NOS bij sommige advertenties betekent 'New Old Stock', ofwel nieuwe -nooit uitgepakte of gebruikte- onderdelen uit oorspronkelijke voorraad. Op de site worden veel busjes aangeboden, tot mijn verrassing bestonden er ook originele VW campers uit de jaren 60. Ze bestaan dus ... spijlbus campers!!
Nu wist ik het zeker: Zoiets moest het worden. Eerst de Range Rover er uit.
Omdat ik voor mijn werk erg veel moet rijden heb ik toch een alledaagse auto nodig. Tot nu toe gebruikte ik daarvoor de Range Rover, maar het rijden daarin is toch erg duur. Gelukkig kwam ik via-via op een Peugeot 205 uit van 21 jaar oud. Het ding had 135000 op de teller staan, maar hij was altijd binnen geparkeerd geweest. Helemaal gaaf, geen roest en onder de motorkap een plaatje. APK keuring nog bijna een jaar geldig en een prijs om zo mee weg te lopen (rijden). De keuze was dus niet moeilijk. Vanaf dat moment liet ik de Range Rover staan en deed ik alles met de 205.

My other car wasn't sold yet, so the purchase of a bus had to wait. Meanwhile I was determined to find out more about the T1; What to watch for, what do people ask for them, which are the different versions? TheSamba contains a whole lot of information; Production numbers, color charts, wiring diagrams etc. It appeared that there are lots of parts available, old and used, but also NOS (New Old Stock), or never unpacked parts, dating back from the sixties and still in storage. Between the lots of buses presented on the site I was happily surprised that there were original campers, based on the T1 bus; they exist!! This was the breakthrough; it HAD to be one like that. First get the Range Rover out. I need a daily driver for my job, but the Range Rover proved to be way to expensive (and unreliable) for that. A few weeks later someone offered me a little red Peugeot 205, 21 yrs. old. It had 135000 km accounted for, but was always parked in a garage. The price was quickly agreed upon, so now I started using that car and left the Range Rover for sale again.


De biedingen
Een paar weken later had ik van de ene op de andere dag mijn Range Rover verkocht. Nu kon ik echt beginnen. Dezelfde avond nog heb ik een bod uitgebracht op een groene VW '67 Westfalia van een verkoper uit Pensacola, Florida. Ik had al eerder contact met hem gehad en hem gevraagd of ie nog te koop stond. Inmiddels had de verkoper de bus al aangeboden op een E-bay veiling. Het is dan de bedoeling dat je zelf een maximum bedrag opgeeft en dat je vervolgens betrekkelijk laag inzet met biedingen. De vraagprijs van $ 14.500,- vond ik, gezien de conditie toch iets te veel, dus ik zat daar beduidend onder.
The Biddings
A few weeks later my Range Rover was sold. Now the search became more serious. That same night I made an offer for a green VW '67 Westfalia from a seller in Pensacola, Florida. Ik contacted him a couple of weeks earlier, asking him if the bus was still for sale. In the meantime he had put the bus on an E-bay auction. He said he could withdraw the bus from the auction if a buyer offered him the right price ultimately two days before the auction ended, on August 20 2007, 02:00 AM CET. The price of $ 14500,- seemed a bit too high to me, so I made a lower offer. (You place your maximum amount hidden away from the seller and the other bidders and then hope yours is the right one).


De veiling zou op Donderdag 30 augustus om 02:00u Nederlandse tijd sluiten en gedurende het laatste halfuur kwamen er heel snel biedingen bij. Het bedrag schoot omhoog en ging vervolgens door mijn limiet heen. Gelukkig maar en jammer tegelijk. De dag erop nog even met de verkoper gemaild en het bleek dat hij uiteindelijk toch geen afstand wilde doen van het ding ... . Inmiddels had ik de smaak te pakken en ging ik gewoon door met zoeken. Tussendoor nog even bij een tweetal Nederlandse verkopers van busjes wezen kijken, maar de prijzen hier zijn zo mogelijk nog waanzinniger. Het moest er dus toch een uit Amerika worden. De Dollar stond laag, zelfs met transportkosten erbij moest ik daar wel uit komen. Een paar weken later had ik er weer een gevonden waar de prijs me zodanig van aanstond dat ik meteen de vraagprijs bood. -geen reactie-. Deze bus was in twee kleuren gespoten; geel en wit. (zie foto). Omdat de verkoper niet reageerde heb ik een paar dagen later nog eens gemaild en gebeurde er weer niets. Een dag later stond er bij de advertentie "Sale pending" dus hij had vermoedelijk gewoon geen zin gehad om het ding te moeten verschepen.

Vol goede moed verder gezocht en uiteindelijk, na nog een paar minder serieuze biedingen (te slecht, te duur, te lelijk enz.) ben ik terecht gekomen bij de bus die het ook is geworden. Een groen-witte camper uit 1965.

The last half hour towards the ending of the auction, biddings went skyhigh very fast, higher than I had reserved. So much the better, I wasn't going to pay up to my bottom dollar for a bus that wasn't even here yet. Next day I congratulated the seller by e-mail, but he said he did'n want to get rid of it after all. There were more buses out there, so I started searching for a better offer. I visited two dealers in The Netherlands, but prices here are even a bit more hilarious. Must do better, had to be one from the States. With this low Dollar it shouldn't be a problem, even counting the transportation in. A few weeks later I found another one, it's price was right so I offered the seller exactly what he asked for it, wanting to have a quick deal. -no response-. This bus was Yellow-white colored, not original, but attractive though. Even after a second e-mail in which I stated that his price was OK to me he didn't respond. A few days later I saw that a sale was pending. Probably the guy wasn't interested in all the shipping burden.

Thrilled by the search, I picked up life again and after a few less serious inquiries (too bad condition, too expensive, too ugly etc.) I came across a bus that was destined to be mine; a green white SO-42 from 1965...

Geen opmerkingen: